Olomoucká aglomerace musí spěchat, aby splnila podmínku vyčerpat do dvou let pětinu přislíbené částky.

Řídící výbor, který se poprvé sešel v pondělí, ujišťuje, že to stihne.

Aktuálně schválené výzvy se týkají kulturního dědictví, přestupních terminálů, drážní dopravy a systémů na řízení dopravy.

Zatím jde o více než miliardu korun.

Pro památky je vyčleněno 375 milionů korun. Spravit se za ně má například poutní areál na Svatém Kopečku, kostel Svatého Mořice v Olomouci nebo Národní dům v Prostějově.

Sedm set milionů korun je určených na tramvajové trati v Olomouci.

„Chceme se ucházet s projekty jako je modernizace tratí na třídě 1. máje a v ulici 8. května, případně prodloužení trati na Nové Sady nebo vybudování odstavného kolejiště v Jeremenkově ulici," řekl náměstek olomouckého primátora a člen řídícího výboru aglomerace Ladislav Šnevajs (KDU-ČSL).

Dalších pět výzev má přijít do konce roku, jednadvacet příští rok.

Zatím nevyčerpali ani korunu

Pro území tvořené trojúhelníkem Olomouc, Prostějov, Přerov a sedmi menšími městy jde po dvou letech příprav o závod s časem.

„Jsme ve třetím roce plánovacího období a zatím jsme nevyčerpali ani korunu. Ve strategii takzvaných integrovaných teritoriálních investic je vyčleněno 4,5 miliardy korun. V polovině roku 2018 musíme doložit, že jsme z nich využili minimálně dvacet procent," dodal Šnevajs, že to bude důkaz o spolupráci. 

Právě široký dopad na území je v daném případě cílem poskytovaných eurofondů.

Původně se hovořilo o více než pěti miliardách, ale s běžícím časem bylo vedení aglomerace nuceno ze svých představ ubrat.

Pokud se podaří milník v roce 2018 splnit, částka může ještě narůst.

„Rádi bychom do té doby měli nakoupeno sedm autobusů, program vyhlásíme co nejdříve. Měly by být také opraveny minimálně dvě památky a vznikne jeden terminál," řekl primátor Olomouce a předseda řídícího výboru Antonín Staněk (ČSSD), že k naplnění požadavků by to mělo stačit.

Olomoucký dispečink, přerovský terminál

Z nyní vyhlášených možností chce krajské město získat peníze například na opravu radnice nebo centrální dispečerskou místnost, ve které se budou sbíhat data ze všech olomouckých křižovatek, aby bylo možné je centrálně řídit.

Přerov usiluje o přestupní terminál v prostoru budoucí průmyslové zóny, kterou chce vybudovat spolu s krajem a státem.

Prostějov plánuje vytvořit uzel před hlavním nádražím v Janáčkově ulici.

V příštích měsících bude pro Prostějov zásadní výstavba severního obchvatu města, Přerov chce kromě dopravy zkvalitnit i předškolní vzdělávání, konkrétně vytvořením nových učeben.

Cílem menších měst je vytvořit lepší síť cyklostezek do centra aglomerace.