Správa železnic průběžně po celé republice nahrazuje nevyhovující zastaralé přístřešky a na vybraných zastávkách místo nich nyní v pilotním projektu instaluje nové přístřešky vybavené chytrými technologiemi. První v Olomouckém kraji se objevila ve Velké Bystřici. Nový přístřešek stojí na místě nevzhledného předchůdce a je zprovozňován a testován.

„Do konce měsíce se počítá s předáním jednotlivých SMART zastávek místním správcům a od 1. září by pak již měl běžet pilotní provoz,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda k novince, která se v těchto dnech objevila ve 12 lokalitách po celé republice. Jsou ve dvou variantách, ve Velké Bystřicí byl osazeno provedení určené pro užší nástupiště.

„Součástí moderního přístřešku je například informační panel využívající technologii elektronického inkoustu, což je černobílá technologie s minimální energetickou náročností. Jeho prostřednictvím cestující získají informace o jízdních řádech, odjezdech a příjezdech vlaků a podobně,“ představoval dovednosti zastávky mluvčí Správy železnic.

Další výbavou je například kamerový dohled pro případ útoku vandalů, akustické hlášení pro nevidomé, komunikační tlačítko. „Dále solární panely či LED osvětlení s možností změny intenzity v době, kdy na zastávce nejsou cestující,“ vyjmenovával Gavenda.

Jestli se moderní přístřešek s chytrými technologiemi objeví i na dalších místech v regionu, bude podle Správy železnic záviset na zkušenostech získaných během pilotního provozu.

Oprava nádraží v Hlubočkách je na dohled

Na trati mezi Olomoucí a Moravským Berounem připravuje Správa železnic také rekonstrukce nádražních budov. Začít by se mělo v Hlubočkách-Mariánském údolí. Předpokládané náklady na rekonstrukci jsou ve výši 22,5 milionu korun. Následovat by měla Velká Bystřice.

Na trati mezi Olomoucí a Krnovem se předpokládá elektrizace vybraných úseků, která na této trati umožní provoz bateriových jednotek. „To znamená elektrických vlaků, které nebudou potřebovat trolejové vedení v celé trase své jízdy,“ upřesnil Dušan Gavenda.

Konkrétně úsek mezi Olomoucí a Moravským Berounem je v rámci Koncepce elektrizace železniční sítě schválené Ministerstvem dopravy zahrnutý v úsecích určených k elektrizaci. „V tomto případě k takzvané prosté elektrizaci, spočívající v doplnění trakčního vedení a souvisejícími úpravami bez větších stavebních zásahů do samotné trati,“ vysvětlil Gavenda s tím, že úsek je zahrnutý ve skupině tratí s předpokládaným horizontem realizace do roku 2029.