Brzy budou propojené s městskou policií a městským úřadem a měření naostro začne od prosince.

Stacionární radary se objevily v Olomoucké a Jívavské ulici začátkem listopadu.

Podle mluvčí města má být jejich hlavíním přínosem zklidnění dopravy a zajištění bezpečnosti chodců přes frekventovanou komunikaci I/46.

„Jde zejména o přechody pro chodce na Olomoucké ulici v trasách mezi podnikem EXCALIBUR ARMY, psychiatrickou léčebnou a supermarketem Tesco a na Jívavské ulici zejména v místech vstupu do areálu nemocnice, tenisových kurtů a koupaliště," popsala mluvčí města Irena Černocká nejdůležitější místa, kterými by kvůli radarům měli jezdit šoféři podle předpisů.

Město se rozhodlo k instalaci radarů na základě častých stížností obyvatel na nebezpečné přecházení v krizových místech na průtahu silnice I/46 městem, kde je povolená maximální rychlost 50 kilometrů v hodině. Tu však velké množství motoristů nedodržuje.

„Stacionární radary začnou měřit rychlost od prosince, o spuštění provozu budeme veřejnost zavčas informovat," sdělila dále mluvčí.

Pokutovat ty, co ohrožují ostatní

Fotodokumentace následně rychlejších motoristů zaznamená čas, místo, podobu řidiče a naměřenou rychlost.

Hranice pro zadokumentování přestupku bude podle mluvčí Černocké s mírnou tolerancí nad 50 kilometrů za hodinu.

„Cílem instalace radarů není postihovat řidiče s mírným překročením rychlosti, ale pokutovat ty, kteří nepřiměřeně vysokou rychlostí ohrožují bezpečnost provozu v těchto exponovaných úsecích," sdělila dále Irena Černocká.

Veškeré záznamy půjdou do programu, který bude mít k dispozici městští strážníci a odbor dopravy a silničního hospodářství šternberského magistrátu.

24 hodin denně a bez obsluhy

Obě zařízení si město pronajímá od pražské společnosti, měsíčně za ně bude platit zhruba devadesát tisíc korun.

„Výhodou těchto zařízení je, že pracují 24 hodin denně, bez jakékoliv potřeby obsluhy. Vlastní měření rychlosti neodčerpává síly z přímého výkonu služby městských strážníků, kdy dohled nad veřejným pořádkem je jejich prvořadým úkolem a vlastní měření rychlosti mobilním radarem je pouze nadstavbou v jejich činnosti," dodala.

Přenosná měřící zařízení má také Olomouc.

„Velice často se zařízení využívají u různých typů školních zařízení. Lokality jsou určovány podle aktuální situace v daném úseku ve spolupráci s jednotlivými Komisemi místních částí města," sdělila Magda Václavíková, mluvčí Městské policie Olomouc.

V Drahlově, místní části Charvát, zpomalují piráty silnic figurínou připomínající policistu, kterou postavili na rušné místo u průtahu vesnicí.

V Drahlově, místní části Charvát, zpomalují piráty silnic figurínou připomínající policistu, kterou postavili na rušné místo u průtahu vesnicí.
Autor: DENÍK/Daniela Tauberová

Figurína policisty jako strašák

Radarové ukazatele projíždějících aut využívají léta i některé menší obce. Jsou například v Dolanech, Tovéři, Samotiškách, Luké, Krčmani či například v Přáslavicích.

Důvod jejich přítomnosti je jasný, tedy aby řidiči při příjezdu do obce zpomalili.

V Drahlově, části obce Charváty, si s neukázněnými řidiči na silnici mezi Olomoucí a Tovačovem poradili místní sami a velmi originálně.

Na začátek obce ve směru do Olomouce postavili figurínu, kterou ošatili jako policistu.

„To se nedalo. Už jsme nevěděli, jak na ně. Jsou tady děti a muselo se něco podniknout, abychom řidiče zpomalili," reagoval autor nápadu s figurínou připomínající dopravního policistu.

„Těší mě, že ti blázni omezili rychlost. Funguje to," dodal podnikatel, který si nepřál zveřejnit jméno. „Je to na hraně, ale pomoc to je," vysvětlil.

A svůj nástroj mají i v Kožušanech – Tážalech. Na průtahu obcí zklidňují dopravu semafory, které zastavují řidiče, kteří jedou příliš rychle.

VÍCE: Zastavovací semafory výrazně pomohly, policie je ale odmítla