Olomoucké technické služby chtějí zařízení snímající hustotu provozu v pruzích doplnit o takzvanou řídící dopravní ústřednu.

Právě ta má zlepšit úroveň inteligentního systému řízení dopravy na křižovatkách.

„Funkcí ústředny bude jednak dohled nad dopravní situací, a pak také samotné řízení dopravy ve městě. Pracovat bude na základě sběru dopravních informací z detektorů," vysvětlil ředitel Technických služeb města Olomouce Miroslav Petřík.

Podnik právě připravuje projektový záměr na zřízení dopravní ústředny a hodlá požádat o dotaci z příslušného operačního programu.

Lepší zelená vlna

Díky takzvaným chytrým křižovatkám by mohla lépe fungovat zelená vlna v době dopravní špičky.

„Když to řeknu laicky, dokážeme křižovatku nastavit tak, aby sama přemýšlela. Pokud třeba ráno jedou lidé do práce a v jednom proudu čeká mnoho aut, dá jim křižovatka zelenou dříve, na úkor jiného ramene, kde stojí jen pár vozů," vysvětlil dopravní inženýr Josef Laža.

Na většině ze šestatřiceti olomouckých semaforů, které technické služby spravují, už fungují indukční smyčky, trolejové kontakty, videodetektory a tlačítka pro chodce.

„Snímáme intenzitu provozu, poptávku vozidel městské dopravy nebo chodců. V Olomouci je upřednostněna městská hromadná doprava. Při přihlášení vozidla MHD projede toto vozidlo křižovatkou plynuleji a s minimálním zdržením. Tento systém funguje například na světelném signalizačním zařízení od náměstí Hrdinů až po třídu Kosmonautů nebo v ulicích Brněnská a Hraniční," uvedl vedoucí provozovny veřejného osvětlení Technických služeb města Olomouce Robert Svitavský.

Spolupráce semaforů už funguje

Ve městě se řidiči mohou běžně setkat se vzájemnou „spoluprací" několika křižovatek.

Ta funguje například na křižovatkách ulic Foerstrova a Pražská, Foerstrova a Albertova, Velkomoravská a Schweitzerova až po křižovatku Velkomoravské ulice a Švýcarského nábřeží.

„Jedná se o takzvanou zelenou vlnu, kde by vozidla měla projet při dodržení předepsané rychlosti padesáti kilometrů za hodinu všemi uvedenými křižovatkami bez zastavení. Samozřejmě, že průjezdnost křižovatek je ovlivněna hustotou provozu, dopravní špičkou, vedením objízdných tras a podobně," doplnil Robert Svitavský.