Jak jako první informoval Zdravotnický deník, valná hromada rozhodla poslat firmu do likvidace k 1. lednu příštího roku.

Vyjádření společnosti se Olomouckému deníku nepodařilo získat.

Hejtmanství situaci kolem provozu letecké záchranky sleduje. Jde o parketu ministerstva zdravotnictví.

Provoz vrtulníku a leteckého personálu platí ministerstvo zdravotnictví, které zároveň vybírá provozovatele.

Počátkem března mu vláda schválila zakázku na čtyřleté období od 1. ledna 2017 do 31. prosince 2020 s předpo­kládanou hodnotou 1,2 miliardy korun.

Tendr se týká šesti z celkového počtu 10 základem a zahrnuje i stanici v Olomouci, odkud létají stroje společnosti Alfa-Helicopter. Jenže ta do soutěže nepůjde.

„Tuto informaci jsme zaznamenali a situaci samozřejmě sledujeme. V tuto chvíli má vše v rukou ministerstvo zdravotnictví, které připravuje výběrové řízení na rok 2017 a další období, a kraj nemůže do procesu výběru provozovatele letecké záchranné služby nijak zasáhnout," sdělila mluvčí hejtmanství Kamila Navrátilová.

Kontrakt na čtyři roky je méně zajímavý

Objevily se spekulace, zda se po odchodu jednoho ze dvou soukromých poskytovatelů, kteří v současnosti obhospodařují osm z deseti stanovišť, podaří zajistit plnohodnotné fungování služby.

Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček obavy nesdílí.

„Já samozřejmě nejsem prorok, ale doufám, že tomu tak nebude. Signály jsou, že zájem tady je, nicméně je fakt, že tendr na čtyři roky je pro provozovatele méně zajímavý než tendr na osm let, to je prostě rub konečného rozhodnutí vlády, ale myslím si, že pozitiva převažují," uvedl pro ČTK.

Soukromník, armáda, nebo policie?

Zda si o základny po Alfa-Helicopter řekne společnost DSA – druhý privátní poskytovatel – bude záležet na podmínkách.

„Zájem naší společnosti o případné další části zakázky, kde naše společnost v současné době nepůsobí, bude záviset na podmínkách výběrového řízení zadavatele," sdělil Olomouckému deníku místopředseda představenstva Daniel Tuček.

„Společnost DSA, která provozuje vrtulníky letecké záchranné služby od roku 1993, má eminentní zájem na tom, aby nadále byla občanům České republiky tato služba poskytována na špičkové evropské úrovni v co nejširším rozsahu," uvedl.

Zbylé dvě stanoviště letecké záchranky v Praze a Plzni v současnosti zajišťují armáda a policie, kterým podle rozhodnutí vlády od příštího roku přibudou České Budějovice a Brno.

Tendrem se kabinet zabýval opakovaně. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) tlačil na snížení ceny.