Díky tangentě se motoristé vyhnou špuntu v podobě rondelu u Globusu, v obci se ale bojí, že bez protihlukové stěny pro ně bude do budoucna život nepříjemnější.

Za vystavění zhruba kilometr dlouhé zdi, která povede blízko dálnice D35, se rozhodli sepsat i petici.

„Hluk ze silnice slyšíme už nyní a obtěžuje nás. Tím, že usilujeme o vystavění stěny, chceme ochránit část Břuchotína a jeho obyvatel před ještě horší zátěží. Je jasné, že se to bude s nadcházejícími léty zhoršovat. Není to problém jen tohoto desetiletí, děláme to i kvůli našim dětem a vnoučatům," řekla místostarostka Marie Škavronková.

Právě proto se snažila lidem prostřednictvím petice vysvětlit, že výstavba protihlukové stěny je pro obec nezbytná.

„S peticí jsme začali asi před měsícem. Za tu dobu jsme v Břuchotíně nasbírali necelou stovku podpisů. Víme, že obchvat se začne stavět až za několik let, ale už teď se místní snaží udělat vše pro to, aby zde opatření opravdu vzniklo," doplnila Škavronková.

Rozhodne hluková studie

Přesto, že protihluková stěna je jednou z podmínek, kterou si obec během jednání o trase obchvatu kladla, její výstavbu jistou nemá.

Vše záleží na hlukové studii. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ji teprve musí provést.

„Požadavek na zeď je legitimní, nicméně jsou zde vyhlášky a zákony, které platí. Pokud je nějaké zastavěné území, které bylo dotčeno hlukem, tak my jej musíme ochránit. To znamená, že se během přípravy stavby vždy provádí hluková studie. Na tu jsou speciální modely a nástroje, které určí, jaké území bude jakým způsobem zasaženo hlukem. Poté se vše ošetří v projektové dokumentaci," řekl ředitel olomouckého závodu ŘSD Martin Smolka s tím, že měření hluku se bude provádět i v rámci kolaudace, a budou-li hodnoty na limitem, stěna se může dostavět dodatečně.

„Jde o novou stavbu, kde jsou limity hlukové zátěže přísnější než u starších staveb. Nyní řešíme vliv stavby na životní prostředí. Poté se bude aktualizovat územní rozhodnutí, v rámci kterého se hluková studie bude zpracovávat. Podle ní uvidíme, jak vysoká a dlouhá by stěna měla případně být," doplnil Smolka.

Stavba? Nejdřív za pět let

Dokončení druhé části obchvatu města pomůže především řidičům jedoucím od Mohelnice směrem na Brno či Ostravu.

Západní tangenta povede přes pole kolem křelovského fortu až k Břuchotínu.

Při optimistickém scénáři se začne stavět v roce 2022.

„Pokud vše půjde dobře. Když se bude situace komplikovat například právními řízeními, může to být i deset let," doplnil na závěr Martin Smolka.