Dost možná se nakonec jen spraví uložení tramvajových kolejí. I na takový zásah lidé z domů podél trati čekají, protože budovy provozem trpí.
Místní už opravy vyhlížejí několik let.
„Na domě máme danou kotvu trolejového vedení. Jsou to tak strašné otřesy, že dům praská, skleničky v lince poskakují. Je to šílené. Minimálně by se měly koleje položit do gumy jako v Denisově ulici," přeje si Iveta Klimešová z ulice 1. máje.
Vozíčkář: hnusná trasa
Začátek oprav už očekávala několikrát, zatím na něj nikdy nedošlo.
„Začít se mělo už asi před třemi roky. Pořád se to prodlužuje. Kdyby to na 1. máje po opravách vypadalo jako v Denisově ulici, nic bych proti neměla. Člověk tam může tramvaji bez problémů uhnout, lepší je to hlavně pro lidi s kočárky nebo na vozíku," dodala Olomoučanka.
Člen Spolku Trend vozíčkářů Olomouc Milan Langer to potvrzuje.
„V tuto chvíli je cesta ulicemi 8. května a 1. máje hnusná trasa. Úzká, najet na chodník se dá jenom někde. Doufám, že opravy budou minimálně v rozsahu vyhlášky, která jednoznačně stanovuje maximální sklony a výšky obrubníků, nájezdy a tak dále," zmínil nutnost bezbariérových prvků předseda představenstva spolku.
Opravy by mohly začít za dva roky
Kdy a v jakém rozsahu se s opravami začne, zatím město neurčilo.
Nabízí se ovšem využít dopravní uzavírky při protipovodňových stavbách u řeky Moravy.
„Bude zavřený most na Masarykově třídě. Pokud se povede práce spojit, mohly by začít za dva za tři roky," uvedl náměstek primátora Aleš Jakubec (TOP 09).
Náměstek: Chci tam pěší a cyklisty
Projekt na opravu ulic je hotový, město má podle náměstka i stavební povolení.
„Je to investice za dvě stě milionů korun, na kterou nejsou vypsány dotace. Řešili jsme, jestli nejít jen do modernizace tramvajové trati. Tedy udělat jen svršek a ulice 1. máje a 8. května předláždit ve stávající podobě," zmínil Aleš Jakubec jednu z možností.
Současný povrch ulic by ale rád vyměnil.
„Chci, aby tam byl možný pohyb pěších a cyklistů. Neumím si představit, že by se ulice zrekonstruovaly a zůstaly v nich současné obrovské kostky," doplnil. Obložit koleje pryží tlumící otřesy je podle něj nezbytné.
Opoziční hnutí ProOlomouc složené z velké části z architektů představilo vlastní verzi podoby důležitých ulic v centru.
„Mělo by dojít k dokončení oprav, které začaly Denisovou a Pekařskou. Stav ulic je havarijní, provoz tramvají je v současné době na výjimku Drážního úřadu. Pokud bude město otálet, hrozí na této klíčové dopravní tepně zastavení provozu," varoval člen hnutí Petr Daněk.
Radnice nepochopila funkci ulic
V ulicích by podle něj například měli chodci mít možnost využít posezení.
„Radnice nepochopila funkci ulic. Tedy že by do nich opravou měla přinést přidanou hodnotu. Po celých délkách ulic chce vybudovat podélná parkovací stání, což úzké chodníky ještě zúží. Je to zásah jako ze 70. nebo 80. let," poznamenal Petr Daněk s tím, že by se mělo omezit parkování. Hnutí proto navrhuje městu rekonstrukci přehodnotit.
Úpravy ale zřejmě opozice neprosadí.
„Nevím, jestli do něj vstupovat a měnit ho před stavbou. Co se týče omezení parkování, musel by to být obrovský zlom a netuším, co by to způsobilo mezi lidmi," podotkl náměstek Jakubec.
Sám se ke snižování automobilové dopravy přiklání, auta však chce vytlačovat postupnými kroky.
Denisova: kostky dali jiné, než chtěli autoři
Za návrhem nynější podoby Denisovy a Pekařské ulice stojí vítězové architektonické soutěže Otto Schneider a Petr Malý.
K práci na navazujících úsecích ale přizváni nebyli.
„Další etapu začalo město ‚projektovat' samo bez nás," uvedl architekt Otto Schneider.
Doplnil, že použité žulové kostky byly z rozhodnutí města nakonec jiné, než navrhovali, a na výsledek se proto lidé dívají rozporuplně.
Náměstek Aleš Jakubec to odmítl a připomněl, že v historickém centru je výsledek často kompromisem jednání s památkáři.
Jejich pohled na rekonstrukci ulic je nicméně kritický.
„Výměna dlažby snížila výrazně typický genius loci dané části historického centra," píše na webových stránkách Národního památkového ústavu Jan Kubeš.
Architektonická soutěž se týkala celé trasy od náměstí Hrdinů až k Hotelu Palác.
Pěší zóna? Žalostná změna
Jak by se život v centru změnil, pokud by se v celém úseku zavedla pěší zóna?
Podle Otto Schneidera by záleželo na dopravním režimu.
„Pokud by byl stejný jako v Pekařské a Denisově, dovedu si představit, že žalostně. Do všech navazujících ulic a oblasti arcibiskupského paláce a náměstí Republiky by se třeba nedalo běžně vjet, což by vedlo ke značné ztrátě zájmu o vše, co v této oblasti je," domnívá se architekt.