Soupravy v elektrické trakci budou od poloviny roku na Železnici Desná jezdit v omezeném rozsahu.

Uzavřená není ani otázka provozu na odbočce do Sobotína, kde mělo se zavedením nového modelu dopravy výrazně ubýt vlaků ve prospěch autobusů.

Dopravní revoluce v údolí Desné naplánovaná na červen se odkládá.

Vlaky budou na trati 293 jezdit i po pololetní změně jízdního řádu tak, jako v současnosti.

„Výjimka je pouze v tom, že pět párů motorových vlaků nahradí elektrická souprava. Bude ji mít pronajatou dopravce Arriva, aby byla naplněna podmínka pro kolaudaci trati v letošním roce," řekl Jaroslav Tomík, ředitel organizace KIDSOK, která v Olomouckém kraji organizuje veřejnou dopravu.

Co odklad zavedení nového modelu dopravy způsobilo?

Trasy kraj u dopravců objednává rok dopředu. Při pozdní objednávce náklady rostou. O

bjevily se i technické problémy. Při vedení motorových vozů do Sobotína v pracovní dny by tyto spoje vstupovaly do provozu elektrických vlaků.

Předseda Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček zmínil, že kvůli problematice veřejné podpory začala elektrizace trati ze Šumperku do Koutů loni až na přelomu dubna a května. Na projekt tak bylo velmi málo času.

ČTĚTE TAKÉ: Do srdce Jeseníků přivezl cestující poprvé elektrický vlak

Smlouvu naplníme a důkladně se připravíme

„Celé to vyplývá přirozeněji. Dopravce Arriva má se svazkem smlouvu do letošního prosince. Tu naplníme, důkladně se připravíme. Budeme chtít, aby se na tuto trať podařilo dostat moderní soupravy RegioPanter," řekl Pavel Žerníček.

Ambicí Svazku je zahájit plný provoz v elektrické trakci letos v prosinci. Podle Jaroslava Tomíka je podoba provozu od další změny jízdního řádu ještě v jednání.

„Domlouvali jsme se s předsedou Svazku, že se sejdeme, trochu nás trochu nás trápí model na sobotínské větvi. Máme předběžné řešení, které by posunulo původní plán přímých vlaků daleko rychleji dopředu," uzavřel Jaroslav Tomík.

Elektrizace devatenáctiki­lometrové dráhy do Koutů vyšla bez DPH na bezmála půl miliardy korun.

Kromě vztyčení sloupů a natažení trolejového vedení přebudovaly stavební firmy nádraží v Petrově a v Koutech, v Loučné nad Desnou postavily místo zastávky výhybnu.

V Loučné-Filipové dodává proud do trolejí nová měnírna. Provoz řídí nové zabezpečovací a sdělovací zařízení, ve většině zastávek dělníci prodlužovali nástupiště.

Dílo zhotovitelské firmy vybudovaly v rekordním čase půl roku. Neobvykle rychle se podařilo zvládnout i přípravy.