S příchodem dubna, od kdy končí platnost dopravní značky nařizující na určitých silnicích mít zimní výbavu, však očekávají zvýšený příliv klientů.

Šetrný přístup k přírodě, který nabízejí nové produkty některých pneu značek, je novým trendem. Odborníci se však obávají možného nedostatku letního obutí, stejně jako tomu bylo loni na podzim u některých typů zimních gum.

O uplynulém víkendu sundalo zimní pneumatiky několik motoristů.

„Už je čas si myslím. Manželka stejně jezdí jen do obchodu, takže té už jsem přezul. Já jezdím pracovně i na Vysočinu a do různých koutů republiky, takže si zimní gumy na svém autě nechám minimálně do konce týdne,“ řekl Josef Laštovica z Olomouce.

Také podle pracovníků pneuservisů je již čas přezout.

„Ano, již přijíždějí řidiči a zatím to jde bez objednání ale takto to bude vypadat asi jen do konce týdne. Od prvního totiž končí povinnost zimní výbavy a lidé se budou muset objednávat, protože očekáváme velký frmol,“ sdělila zaměstnankyně Služby Pneu v Tovéři nedaleko Olomouce.

Prozatím se dá bez delšího čekání přezout i ve většině dalších pneuservisů.

„Teprve to začíná, ale ten čas už nastal. Hlásí dokonce teploty kolem dvaceti stupňů. Firmy čekají na konec března a zatím přezouvají soukromý vlastníci vozidel. Fronty tady žádné nemáme,“ informovala Lenka Krutilová ze RAL PNEU v Olomouci.

Doplnila, že by však měli být s výměnou pneumatik opatrní lidé, kteří se budou vydávat do vyšších poloh u nás nebo i v zahraničí.

Ekopneumatiky

Novým trendem na trhu s pneumatikami je šetrný přístup k životnímu prostředí a to se týká také letních gum. Výrobci se letos soustředili na minimalizaci škodlivých látek v produktech a snížení emisí CO2.

Také se v rámci ekologického přístupu u nových produktů zaměřili na snižování spotřeby paliva, čehož dosáhli díky omezení valivého odporu pneu.

Nejdále ve vývoji šetrných pneumatik zašli výrobci Pirelli a Michelin, které se řadí hned po českém Barumu k nejprodávanějším na tuzemském trhu.

„První pneumatiky šetrné k životnímu prostředí jsme zákazníkům nabízeli již v minulých sezónách. Lidé se stále více zajímají o ekologii i v souvislosti s automobilovým průmyslem, a proto se zvyšuje poptávka po těchto produktech. To si samozřejmě uvědomují i samotní výrobci, a proto se zaměřili právě na vývoj eko pneumatik,“ upozornil Vojtěch Schwangmaier, ředitel předního tuzemského internetového obchodu Pneumatiky.cz.

„U eko pneumatik je však pro výrobce velmi náročné dosáhnout žádoucích jízdních vlastností pneumatiky, proto je vývoj šetrných produktů velmi nákladný,“ dodal Schwangmaier.

Kaučuk chybí

Trh s pneumatikami se bude pravděpodobně i letos potýkat s nedostatkem zboží, který nastal již loni v zimě.

Mnohé společnosti se totiž v loňském roce rozhodly pro dovýrobu zimních pneumatik, aby omezily problémy spojené s nedostatečnými zásobami. Kvůli tomu bylo zkráceno období pro výrobu letních pneu.

Obavy z nedostatku zboží posiluje také zvýšená poptávka po pneumatikách na největších světových trzích a zároveň přetrvávající omezená produkce kaučuku.

„Aktuální produkce kaučuku nestačí pokrývat stále rostoucí poptávku. Poměr zásob kaučuku k jeho spotřebě je totiž nyní na nejnižší úrovni za posledních deset let,“ informoval Boris Tomčiak ze společnosti Colosseum, která patří mezi české nebankovní obchodníky s cennými papíry se specializací na komodity.