Tady totiž zahájil svou cestu po republice Preventivní vlak bezpečné železnice.

„Pro příchozí je připraven dvacetiminutový film z dílny Českých drah, Besipu a Drážní inspekce. V něm uvidí, jak lidé kvůli své hlouposti, nepozornosti, ale hlavně velmi často úplně zbytečně umírají pod koly vlaku,“ uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Podle statistik za prvních devět měsíců letošního roku v České republice zemřelo 168 lidí.

„Sebevrahů je z toho 127, což ale neumíme ovlivnit: Těch 41 dalších zemřelo kvůli své nepozornosti a hlouposti,“ podotkl Kubala.

„Ve filmu byly srážky s vlakem nebo lidi jak hazardují, když přecházejí koleje. Bylo to celkem drastické. Už mockrát jsem viděl, jak takhle lidé přecházejí a určitě je to nebezpečné. Teď budu opatrnější,“ řekl po prohlídce vlaku patnáctiletý Robin Goj ze Základní školy Řezníčkova v Olomouci.

„Bylo to docela děsivé. Bydlím kousek od kolejí, takže jsem už několikrát viděla, jak lidé riskují. Nejvíc na mě zapůsobil popis toho, jak celou událost střetnutí s člověkem vnímá strojvedoucí, prý to pleskne. To mi přišlo děsivé,“ doplnila jeho stejně stará spolužačka Šárka Zapletalová.

Co zbude po zásahu 25 000 voltů

Preventivní akce je zaměřena právě na mladé lidi ve věku od 13 do 19 let. Podle odborníků je to totiž nejvíc riziková skupina.

„Naším cílem není říkat to nedělej nebo tam nechoď. Chceme lidem ukázat, jak to dopadne a co po nich zbude na střeše vozu, když je zasáhne pětadvaceti tisíc voltů z troleje nebo jak dopadne auto, do kterého najede lokomotiva. Co po nich zbude, když přebíhají přes koridor, kde vlaky jezdí 160 kilometrovou rychlostí. Policisté tomu, co po nich zbude, odborně říkají biologická stopa,“ vysvětlil mluvčí Českých drah.

Kromě krátkého filmu si příchozí mohou prohlédnout výstavu fotografií následků nehod a také si na toto téma popovídat s policisty a odborníky z Českých drah, Besipu a Drážní inspekce.

„Snažíme se informovat o nebezpečích, která na ně číhají. Překvapilo mě, že se o tom v některých školách nehovoří, přitom to mladí podceňují. Děti přicházejí rozjásaní a odházejí s tím, že to na něm docela zapůsobilo,“ uvedl z ČD Cargo Robert Drozda.