Drží totiž všechny v šachu, jelikož koupil pozemek v těsné blízkosti přistávacích ploch pro vrtulníky.

Aby ostatní popohnal k jednacímu stolu, vypověděl záchrance nájemní smlouvu.

Kraj, zřizovatel záchranky, však ustupovat nehodlá.

a mapě je vyznačen pozemek patřící společnosti Technologický park, jejímž jediným akcionářem je společnost Gemo. Jde o 1723 metrů čtverečních v těsné blízkosti přistávacích ploch pro vrtulníky. Sousední pozemky jsou ve vlastnictví Olomouckého krajeNa mapě je vyznačen pozemek patřící společnosti Technologický park, jejímž jediným akcionářem je společnost Gemo. Jde o 1723 metrů čtverečních v těsné blízkosti přistávacích ploch pro vrtulníky. Sousední pozemky jsou ve vlastnictví Olomouckého kraje. Autor: Zdroj: ČÚZK. Grafika: DENÍK

Developer vypověděl záchrance smlouvu

Pozemek o výměře 1 723 metrů čtverečních po změně režimu v tehdejším Československu připadl restituentovi.

„Jednali jsme s ním, ale odmítl prodat, tak jsme uzavřeli nájemní smlouvu, která bez problémů běžela do roku 2005," vysvětloval náměstek hejtmana pro oblast zdravotnictví a někdejší ředitel záchranky Michael Fischera (ČSSD).

Tehdy přišlo GEMO a pozemek koupilo.

Se záchrankou podepsalo nájemní smlouvu s tříměsíční výpovědní lhůtou.

Letos v červenci ji developer vypověděl. Poukázal na to, že opakovaně oslovil kraj i město a položil na stůl představu o přesunu základny letecké záchranky.

Navrhl lokalitu na letišti v Neředíně, poblíž západního obchvatu a podle svých slov také pomoc s náklady odhadovanými na desítky milionů korun.

„GEMO nechce způsobit jakékoli možné komplikace ve vazbě na poskytování letecké záchranné služby či dokonce ohrožení zdraví a života obyvatel," reagoval jednatel společnosti Jaromír Uhýrek.

„Jelikož se nám doposud nepodařilo zahájit příslušná společná jednání, jako krajní řešení jsme vypověděli v červnu tohoto roku nájemní smlouvu," vysvětloval.

Kraj: Na problém se zadělalo v roce 2005

Společnosti Gemo jde o to, že nový územní plán otevřel na západním okraji Olomouce možnost vzniku rozsáhlého rezidenčního území.

Chce být u toho, jelikož představuje potenciál k výstavbě minimálně 600 bytů a 180 rodinných domků.

Jenže uprostřed je heliport záchranky.

„Jsme si vědomi toho, že případné přemístění heliportu je komplikované a časově a finančně náročné. Proto jsme jako projev dobré vůle již uzavřeli novou smlouvu, a sice na dobu určitou do 31. prosince letošního roku s tím, že jsme nadále připraveni jednat o dlouhodobém koncepčním řešení tohoto území," uvedl jednatel firmy Gemo.

Ta je vlastníkem společnosti Technologický park, která je vedena v katastru jako majitel parcely.

Podle vicehejtmana Fischera bude kraj s developerem jednat.

„Je otevřen prostor pro další jednání (podepsáním smlouvy do konce roku), ovšem nebudeme se podřizovat zájmům toho či někoho jiného," reagoval.

„Využijeme všechny právní prostředky, abychom zajistili nerušený provoz letecké záchranné služby. Bohužel se dostáváme k řešení problému, na který zadělalo vedení záchranky v roce 2005," dodal Fischer.

V té době vedl záchrannou službu Ivo Mareš (ODS) a olomoucký územní odbor Milan Brázdil (ANO 2011).

Nechali to být a vyhnít

Tehdejší krajský šéf záchranky uvedl, že neví, zda restituent nabídl pozemky ke koupi a nevěděl ani o transakcí se společností Gemo.

„U jednání jsem nebyl a jako ředitel jsem se o transakci dozvěděl, až když jsem dostal k podpisu nájemní smlouvu. Zřizovatelem záchranky je Olomoucký kraj," reagoval Ivo Mareš.

Brázdil, který vedl územní odbor v letech 2004 a 2005, poukázal na to, že byl v užším vedení jen krátce.

„Byl to náměstek Fischer, kdo začal budovat územní středisko, potažmo heliport, a uprostřed nechal pruh pozemku. Proč se nevykoupil? Nechali to být a vyhnít," kritizoval poslanec a lékař záchranky, který kvůli tomu rozeslal zastupitelům kraje a lídrům kandidátek otevřenou výzvu.

„Kdyby majitel pozemek oplotil, v ten moment nebudeme přistávat. Nejde přitom jen o leteckou záchrannou službu, ale také výjezdovou základnu," dodal Brázdil, který kandiduje v senátních volbách.

Leteckou záchranku budou v Olomouci provozovat Slováci, česká DSA protestuje