Na páteřní železnici spojující Prahu a Ostravu plánuje Správa železnic odstranit celkem 13 přejezdů a nahradit je nadjezdy či podjezdy.
Problematický holický přejezd je mezi nimi. Stavba nadjezdu by měla být zahájena na konci příštího roku.
„V současné době byl schválen záměr projektu a dokončena dokumentace pro územní rozhodnutí. Stále probíhá územní řízení,“ informoval Deník mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.
„Dokumentace pro stavební povolení by měla být dokončena v polovině roku 2021. Stavbu plánujeme zahájit koncem roku 2021,“ popsal.
Nový nadjezd umístěný severně od současného přejezdu na trati Olomouc – Přerov by měl být hotov v polovině roku 2023. Správa železnic předpokládá celkové investiční náklady ve výši 236 milionů korun.
Probelmatická křížení jsou i jinde
Pro období 2021 až 2027 připravuje Správa železnic na tranzitních koridorech celkem 13 akcí s předpokladem nákladů ve výši 3,6 miliardy korun.
„Stavba v Olomouci-Holici patří mezi prioritní náhrady přejezdů na koridoru,“ zdůraznil Marek Illiaš.
Problematická úrovňová křížení se nacházejí na páteřní železnici na Olomoucku také na dalších místech.
Přejezd je například v Grygově, kde je v zástavbě rodinných domů. O možném bezpečnějším řešení se v obci diskutuje roky.
„Jiné, než stávající bychom jistě uvítali, ale v našem případě, s ohledem na blízkou zástavbu, by to bylo složitě řešitelné,“ reagoval starosta Grygova Tomáš Kubáček.
Miliardy na lepší zabezpečení
Nehody na přejezdech patří k nejvážnějším mimořádným událostem na železnici. Ročně zde dojde k přibližně 160 střetnutím, při kterých zemřou desítky osob.
Jednou z možností, jak zabránit srážkám silničních a drážních vozidel, je zvyšování zabezpečení přejezdů. Správa železnic chce do vyššího zabezpečení na desítkách míst v letošním roce investovat na 1,3 miliardy korun. Pro příští rok už počítá s částkou 1,5 miliardy korun.
Na síti Správy železnic se nachází 7789 křížení tratí se silničními komunikacemi s různým stupněm zabezpečení. Potenciálně riziková místa doplňuje výstražnými světly, dochází k instalaci závorových břeven a nově je doplňuje o technologie kompozitových břeven s LED diodami. Instalovány jsou také kamery pro zaznamenávání přestupků.