Policie obvinila řidiče polského kamionu za srážku s osobním vlakem na přejezdu na Bělidlech. Za obecné ohrožení z nedbalosti hrozí 65letému cizinci až osm let.

Policie zveřejnila video, na kterém je jasně vidět, jak vjel na železniční přejezd, kde do kamionu narazil přijíždějící vlak.

„Vina je na jeho straně, tady není sporu. Ale je to frekventovaná silnice. Jezdí tu auto za autem. Jistě by pomohlo doplnit závory, nevím, proč je nepřidali, když se přejezd nedávno opravoval,“ obrátil se na Olomoucký deník pan Karel z Olomouce, který pracuje ve firmě na Pavlovičkách a přes koleje v Divišově jezdí denně.

VIDEO srážky vlaku s kamionem na přejezdu v Divišově

Zdroj: Policie ČR

Správa železnic podle jejího mluvčího Dušana Gavendy už dříve prověřovala možné úpravy zabezpečovacího zařízení na tomto přejezdu s označením P7519, které by zahrnovaly instalaci závor.

„Technické parametry křížení ale neumožňují instalaci plných závor z důvodu kolize s trakčním vedení tramvajové sítě. Navíc vzhledem k připravované východní tangentě (investice ŘSD) má být v budoucnu provoz na této komunikaci výrazně klidnější,“ poukázal Gavenda.

Požár po nárazu osobního vlaku do kamionu na přejezdu v Divišově ulici v Olomouci, 17. října 2023
Vlakvedoucí zachránil život cestujícím v hořícím vlaku. Popsal, co se dělo

Úprava loni na podzim

Připomněl, že úprava železničního přejezdu, která proběhla vloni na podzim, se týkala pouze přejezdové konstrukce a nezasahovala do přejezdového zabezpečovacího zařízení, jež bylo podle Gavendy modernizované již dříve, a to v rámci rekonstrukce stanice Olomouc hl. n.

„Bezpečnost na přejezdech a statistiky nehod pravidelně vyhodnocujeme. Pokud na některých kříženích dochází k opakovaným mimořádnostem, řešíme jejich zařazení do plánovaných investičních akcí ke zvýšení úrovně zabezpečení. Vždy však záleží na konkrétních možnostech v dané lokalitě a také na tom, zda na modernizaci dostaneme přiděleny finanční prostředky,“ uvedl mluvčí Správy železnic.

Ta letos spustila bezpečnostní kampaň, která upozorňuje na nebezpečné chování v blízkosti železnice.

„Přejezdům jsme věnovali velkou pozornost. Z našich zkušeností ale vyplývá, že ani osazení závor nemusí být dostatečným opatřením. Pokud se řidiči nechovají dostatečně zodpovědně, nehodě nedokáže zabránit ani sebelepší technologie,“ poukázal.

Zrekonstruovaný železniční přejezd v ulici Na Vozovce dostal závory. Samostatné zábrany mají i chodníky. 2. července 2023
Přejezd Na Vozovce nově hlídá les závor. Vlastní mají i chodníky. Co vy na to?

„V tomto kontextu je jistě důležité připomenout, že závorová břevna plní na přejezdech doplňkovou funkci. Účastníci silničního provozu mají povinnost řídit se signalizací červenými světly, která zakazuje vjíždět na železniční přejezd a podle všech dosavadních zjištění tak činila i před nehodou v Olomouci,“ dodal Gavenda.

Vlaky dočasně jen 10 km/h 

Celková škoda způsobená srážkou vlaku s kamionem a požárem po proražení palivové nádrže kamionu přesáhne 36 milionů korun, jak upřesnila Drážní inspekce.

„V nejbližším období ještě bude pokračovat diagnostika k určení rozsahu poškození jednotlivých součástí křížení (například zda v důsledku požáru a jeho hašení nedošlo ke změně materiálových vlastností ocelové části konstrukce atd.). Na základě jednotlivých odborných posudků pak bude stanoven rozsah definitivní opravy tramvajového křížení včetně finančních nákladů. Cílem je provést důslednou diagnostiku pro návrh rozsahu definitivní opravy, jejíž součástí bude i lokální výměna pryžových přejezdových panelů a oprava vozovky zasažené požárem,“ vysvětlil k rozsahu poškození mluvčí Správy železnic.

Do definitivní opravy zde budou vlaky projíždět sníženou rychlostí 10 km/h.

Rozsáhlá nehoda si vyžádala zranění řidiče nákladního auta, vlakvedoucího a nejméně šesti osob cestujících ve vlaku. Zranění byla naštěstí jen lehká. Nebýt pohotového jednání vlakvedoucího, kterému se podařilo dostat cestující ven z hořícího vlaku, mohly být následky tragické.