Tramvaje jsou páteří olomoucké hromadné dopravy. Olomouc proto posledních několik let pracuje na protažení trati na sídliště na Nových Sadech.
První etapu má za sebou, druhou ke Schweitzerově ulici nyní připravuje.
Třetí, která by končila ve Slavoníně, ale nestihne.
„Určitě to nebude v tomto volebním období, spíše v příštím. U druhé etapy pořád doufáme, že ji zvládneme, určitě alespoň spustit. Nicméně nám situaci komplikují výběrová řízení," řekl náměstek primátora pro územní rozvoj Aleš Jakubec (TOP 09).
Dodal, že problémy jsou i s výkupem pozemků.
Kritické body programu koalice- Prodloužíme tramvajovou trať na Nové Sady a do Slavonína
- Přijmeme opatření ke snížení znečištění ovzduší
- Podpoříme a budeme iniciovat koncepční a urbanisticky hodnotné změny územního plánu s důrazem na potřeby města
Smogová situace několikrát za rok
Náročný může být i závazek snížit znečištění ovzduší. Ve městě je několikrát do roka vyhlašována smogová situace.
„Za hlavní zdroj znečištění je považována automobilová doprava, průmyslová výroba a lokální topeniště. Je potřeba snížit dopravní zátěž a zároveň podporovat opatření vedoucí k čištění ovzduší," sdělila Barbora Hertlová z Hnutí DUHA Olomouc.
Město má horší pozici v tom, že do velké míry jde v souvislosti s ovzduším o práci státu.
„U lokálních topenišť nezbývá než osvěta a kontroly, čím lidé topí. Dálkový přenos, třeba z Ostravska, neovlivníme a u dopravy připravujeme omezení tranzitu nad dvanáct tun a nad šest tun do centra města. Je otázka, do jaké míry nám to může pomoci," uvažoval náměstek Jakubec.
Ulevit má i lednové vyjmutí obchvatu ze zpoplatněných úseků.
Zmenšování zeleně ve prospěch developerů
Olomouc chce také příští rok pořídit elektrobus. Následně počítá s rozšiřováním jejich flotily.
Podmínkou ale je spolehlivé dobíjení nebo větší dojezd vozidel.
„Nyní se pohybujeme někde kolem 110 až 180 kilometrů. Potřeba je ale většinou více," zmínil Aleš Jakubec.
Ekologové navrhují dokončit síť navazujících cyklostezek, doporučují také zaměřit se na ochranu stromů a keřů, které přispívají k odstraňování prachových částic z ovzduší.
„Bohužel zatím v Olomouci pozorujeme spíše opačný trend, tedy zmenšování ploch zeleně právě ve prospěch soukromých developerských projektů," uvedla Hertlová.
Jak se radnici daří plnit svůj program?
Takto to v poločase hodnotí vedení města (prezentace na webu magistrátu)
Opozice: Chybějí debaty k rozvoji města
K podobnému tématu často míří i kritika opozice, které se nelíbí práce s veřejným prostorem a plánování různých území.
„Koncepční a urbanisticky hodnotné změny se nepřipravují. Pokračuje nepromyšlený a spekulativní rozvoj jako je zastavování příměstské zeleně a zemědělské půdy," podotkl k plnění programového prohlášení zastupitel Tomáš Pejpek (ProOlomouc).
Chybějí mu debaty k rozvíjení města.
„Slyšeli jsme o veřejné diskuzi o tíživé dopravní situaci v severní části města či o plánu přerušit přirozené spojení mezi Chválkovicemi a Svatým Kopečkem? Radnice nekomunikuje s veřejností ani o akcích s velkým dopadem jako jsou Šantovka Tower nebo nová podoba hlavních tříd v centru," řekl Pejpek.
Autobusák u tržnice? Doba ještě nedospěla
Vedení města se nicméně snaží jít nenásilnou cestou.
„Rezervy jsou vždy, ale musíme dělat věci, které jsou prosaditelné bez zestátňování. Pracujeme na různých územních studiích, dělají se regulační plány, které jsou zejména zaměřeny na statickou dopravu na sídlištích," vyjmenoval Aleš Jakubec.
Představil i připravované proměny Palachova a Kollárova náměstí nebo náměstí Republiky a okolí.
Vylepšit zamýšlí město i vzhled zeleninové tržnice.
„Vedlejší autobusové nádraží je však podmíněno architektonickou soutěží, nemyslím, že k jeho vyřešení doba dospěla," dodal.