Prostor před hlavním nádražím v Olomouci dostane zcela nový mobiliář. Přestavba za více než dvě stě milionů korun začali jižs příchodemměsíce února.

Obyvatele či návštěvníky města čeká nový terminál městské hromadné dopravy s autobusovými i tramvajovými zastávkami, pětimetrová informační tabule, nové trojúhelníkové náměstí s lavičkami a také nové napojení Jeremenkovy ulice s Masarykovou třídou a třídou Kosmonautů. Součástí dopravního řešení bude i systém přechodů a ostrůvků pro chodce.

Celkem se před nádražím vybuduje čtyřiačtyřicet stavebních objektů a průběh stavby silně ovlivní způsob života Olomoučanů. „Budeme se snažit o co nejmenší zásah, ale přece jen je to lokalita významných budov, jako je nádraží, krajský úřad nebo třeba pošta a lidé tudy denně prochází a projíždí, takže to nebude lehké,“ uvedl olomoucký primátor Martin Novotný.

Čtěte také:Rekonstrukce přednádraží přinese komplikace v dopravě

Proto chtějí radní zřídit funkci informačního technika. „Ten bude informovat obyvatele, podnikatele a instituce o všem, co se jich kvůli stavbě dotkne. Takže budou vědět, co se který den a jak bude dít třeba před jejich domem,“ řekl primátor.

Nejen o této nové funkci se Olomoučané dozvěděli na středeční diskusi, kam přišlo asi třicet lidí, kteří se seznámili s jednotlivými kroky stavby. Připravení ale nebyli jen radní, kteří vysvětlovali, jak se vše bude stavět a fungovat, ale i obyvatelé Olomouce, kteří si přichystali řadu připomínek.

Dotazy směřovaly převážně k dopravě. Lidi zajímalo, proč jsou některé zatáčky pro tramvaje tak ostré. „Bude tramvaj číslo jedna a sedm pořád jezdit v zatáčkách, jako kachny po rybníce. Proč ta trasa není rovná?“ ptal se jeden z diskutujících Olomoučanů, který po neuspokojivé odpovědi odešel. „Stupně zatáček tak zůstanou, protože jsme v tomto případě dali přednost pohodlí chodců,“ odpověděl ředitel Stavoprojektu Luděk Šťastný.

Návštěvníci diskuse se ale zajímali i o parkování a to hlavně v Jeremenkově ulici, kde radní doporučili odstavovat auta, když se uzavře prostor před poštou. Jeden z návrhů byl, aby auta parkovala šikmě a náměstek olomouckého primátora Martin Major (ODS) s tím souhlasil. „Určitě by to tak šlo udělat a to změnit systém parkování z podélného na kolmé,“ dodal.

Olomoučané přišli s řadou zajímavých připomínek. Radní se ale nevíce pozastavovali nad nápadem umístit do přednádraží nějaké velké umělecké dílo, nebo zastřešit přístup z hlavního nádraží k tramvajové zastávce. Dokonce zazněl i návrh veřejnosti, jak ušetřit na tramvajové dopravě osmasedmdesát milionů korun, aby bylo přednádraží i praktické a neplnilo jen funkci galerie pod širým nebem.