„Čtvrtá a pátá etapa rekonstrukcí přednádražního prostoru definitivně zakončí revitalizaci této části města,“ uvedl náměstek olomouckého primátora Martin Major (ODS).
„Zjednodušeně řečeno během oprav sejmeme povrch prostranství před nádražím a kromě náměstí u krajského úřadu jej celý postavíme nanovo,“ pokračoval Major.
Opravy ba také měly pomoci ke zlepšení městského dopravního systému.
„Všechny druhy dopravy bychom chtěli koncentrovat do moderního plnohodnotného terminálu. Cestující tady najdou autobusové i tramvajové zastávky. Vyhneme se tak nepřehlednému modelu, který je před nádražím nyní,“ upřesnil náměstek primátora.
U staninovišť vyroste také přes pět metrů vysoká a dvanáct metrů široká digitální obrazovka s informacemi o spojích.
„Je to jakási o tři generace modernější obdoba informační tabule uvnitř vlakového nádraží,“ řekl s nadsázkou Major.
Rekonstrukce také počítá s novým řešením napojení tří zdejších ulic: Jeremenkovy, Masarykovy a Kosmonautů.
„Navíc zmizne z tohoto prostranství nevzhledná prohlubeň s parkovištěm. Na jejím místě by mělo vyrůst nové trojúhelníkové náměstí s lavičkami, které bude kombinovat dlažbu a zeleň,“ uvedl Major.
Rekonstrukci přednádraží bude stát celkem 220 milionů korun, ale stomilionovou dotaci na tento projekt přiklepl Olomouci ve středu z evropských fondů Výbor Regionální rady NUTS II Střední Morava.
S rekonstrukcí chce město začít v první polovině příštího roku, nemůže však trvat více než půldruhého roku.
„Délka výstavby bude jedním z kritérií, na jejichž základě budeme vybírat zhotovitele stavby. Nejdéle mohou opravy trvat osmnáct měsíců, protože to je podmínkou čerpání dotace z Evropské unie,“ uvedl Vladimír Michalička, vedoucí odboru investic olomouckého magistrátu.
Čtvrtá a pátá etapa rekonstrukcí navazují na předchozí přestavby okolí železničního nádraží, kdy v této části města nejdřív vznikly dvoupatrové podzemní garáže a o několik let později získalo novou tvář také náměstí před krajským úřadem.