„Dokončení této stavby je jen dílčím krůčkem ke zlepšení dopravní situace Přerova. Mimoúrovňové křížení zvýší plynulost a bezpečnost, ale všichni víme, že pro město je absolutně klíčová výstavba dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. Jedině díky ní se Přerovu a okolním obcím uleví,“ řekl v úterý na slavnostním uvedení nové okružní křižovatky do provozu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Vizualizace dálnice D55 Olomouc - Kokory. Křížení se silnicí Velký Týnec - Grygov
Povolení na D55 do Kokor je u soudu, zemědělci se nevzdali

Ministerstvo dopravy nyní obdrželo sedm rozkladů do stavebního povolení na úsek dálnice D1. Tři z nich jsou od občanských sdružení Děti Země, Krajina Dluhonice a Voda z Tetčic, které stavbu dlouhodobě blokují. Rozklady bude řešit rozkladová komise ministerstva dopravy.

„V současné době probíhá výběrové řízení na zhotovitele posledního úseku dálnice s tím, že termín pro podání nabídek je 25. října. Vše samozřejmě závisí na tom, jestli se nám podaří získat právní moc stavebního povolení. Dokončit musíme také majetkoprávní přípravu a jednání s vlastníky pozemků,“ konstatoval s tím, že je optimista a věří, že stavba posledního úseku dálnice D1 začne nejpozději v létě příštího roku.

„Dokončené mimoúrovňové křížení s tím úzce souvisí, je to vlastně přivaděč na dálnici Přerov - Lipník, která už je v provozu, a pak i na úsek, který ještě ve výstavbě není,“ doplnil.

Vizualizace dálnice D1 u Přerova - záběr z videoprezentace ŘSD
Stavební povolení na D1 u Přerova napadlo sedm rozkladů

Náročná investice v Předmostí

Zbudování okružní křižovatky ulic Polní - Velká Dlážka - Lipnická je poslední částí mimoúrovňového křížení v Předmostí.

„Stavba se skládá ze čtyř zásadních úseků - prvním je vysoký násep v Předmostí, na který navazuje druhá část - silniční estakáda dlouhá více jak půl kilometru, která pěkným obloukem překračuje železniční koridor. Následuje sjezd na Polní ulici a z něj, a pak kruhový objezd, kde dochází k napojení ostatních komunikací. Stavba byla náročná a v jejím průběhu došlo ke kolizi v termínech se stavbou železničního koridoru. Konečný termín se ale podařilo splnit,“ shrnul Zdeněk Babka, ředitel zhotovitelské firmy M – silnice, která prováděla práce.

Podle šéfa olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Martina Smolky se na stavbě mimoúrovňového křížení v Předmostí proinvestovalo celkem 358 milionů korun.

„To hlavní je mimoúrovňové křížení s železniční tratí - jedná se o elektrifikovanou dvoukolejnou trať. Dříve museli řidiči projíždět pod podjezdem v Předmostí a čekat v dlouhých kolonách, protože před i za křižovatkou byly umístěny semafory. Ty zmizely v květnu letošního roku, kdy byla zprovozněna silniční estakáda,“ shrnul.

Cyklostezka. Ilustrační foto
Stavba cyklostezky z Velké Dlážky do Předmostí: možná už letos

Čtyřpruh po Albert ještě letos

Okružní křižovatka pomůže větší plynulosti dopravy, stejně jako zkapacitnění Polní ulice, která je nyní čtyřpruhová.

„Čeká nás ještě jeden úkol, a tím je vybudování křižovatky Dluhonská - Polní. Chceme ji zahájit někdy na jaře příštího roku a přes zimu bychom chtěli tuto akci vysoutěžit,“ řekl.

Součástí vnitřního průtahu městem je i průpich, jenž se buduje u nádraží a dokončen má být v závěru příštího roku.

Ulice Tovární by měla být po úsek u hypermarketu Albert v čtyřpruhu do konce tohoto roku, pak se těžká technika přesune do ulice Velké Novosady.

Zástupci kraje i města zprovoznění nové okružní křižovatky vítají.

„I když je to jen jedna stavba z mnoha - každý zprovozněný úsek pár stovek metrů, který uleví dopravně těžce zkoušenému městu, má velký význam, takže z toho mám velkou radost,“ řekl olomoucký hejtman Josef Suchánek.

CTPark v Hranicích. Ilustrační foto
V Přerově se chystá stavba průmyslového parku, CTP míří na Staré Rybníky

Sedmý kruháč v Přerově

Podle náměstka hejtmana Michala Záchy, který je i přerovským radním, je v současnosti největším problémem těžká kamionová doprava, která zatěžuje jak centrum města, tak okolní obce.

„Kamiony nechtějí respektovat objízdné trasy. Finanční zátěž, která čeká Olomoucký kraj z důvodu oprav poničených komunikací druhé a třetí třídy, je vyčíslena na 29 miliard,“ poznamenal.

Přerovský primátor Petr Měřínský popsal, že se začal budovat první rondel ve městě v roce 1997.

„Mnozí řidiči v té době ani nevěděli, jak se na něm jezdí. Uplynulo čtyřiadvacet let a za tu dobu byla postavena řada dalších okružních křižovatek. Tato je sedmá - a doufám, že bude sedmička pro tento rondel šťastným číslem,“ uzavřel.