Konkrétně u paty křižovatky s ulicí Husova dochází na přechodu se světelnou signalizací ke kolizím. S požadavkem na jeho zrušení se již obrátila na magistrát komise městské části Nové Hodolany.

„Přes přechod chodím denně. V ranní špičce vodím děti do školky a školy a situace je opravdu špatná,“ poukazovala paní Barbora, která bydlí na Černé cestě.

Ve chvíli, kdy mají chodci zelenou, nemůže říct dětem, že mohou vstoupit na přechod, protože neví, kdy na něj vjede auto z Husovy ulice. A protože řidiči většinou spěchají, vznikají zde i dosti dramatické situace.


Nahrává se anketa ...

„Ve směru od Černé cesty na Husovu je to ještě přehledné. Stojíme na ostrůvku a řidiči nás nenechají dokončit přecházení. Stane se, že z Husovy najedou na most, když máme červenou, a myslí si, že projedou dál do Pasteurovy, ale kvůli koloně zůstanou stát na přechodu. My už máme zelenou, ale nemáme kudy projít, protože na přechodu stojí auto,“ pokračovala Olomoučanka.

Pro chodce je však podle místních nejvíce riskantní přecházení zebry na mostě ze strany od evangelického kostela, tedy Husovy ulice. Jsou ohroženi auty jedoucími z Husovy ulice a odbočujícími vpravo na most.

„Pokud přechod nezruší, musí se přidat bezpečnostní prvek, aby nedocházelo ke kolizním situacím. Světelné značení nebo na silnici vodorovné upozornění pozor chodci. Nechceme přece čekat na to, až dojde k tragické události,“ dodala Olomoučanka s tím, že v případě zrušení přechodu mohou pěší bez problému využívat zebru u chrámu sv. Gorazda nebo na protějším břehu Moravy u restaurace Bristol.

Co na to magistrát?

Problematickým přechodem na mostě u Bristolu se na základě stížností ze strany rodičů, kterým přes přechod přecházejí děti do škol, opakovaně zabývala komise městské části (KMČ) Nové Hodolany.

„Vzhledem k tomu, že se přechod nachází u paty křižovatky, dochází zde k nebezpečným situacím, kdy auta odbočující doprava z ulice Husova na most se dostávají do kontaktu s přecházejícími dětmi,“ potvrdil předseda KMČ Svatopluk Binder.

Komise proto oslovila odbor dopravy magistrátu.

„Bylo nám sděleno, že ‚přechod pro chodce včetně okolních zpevněných ploch byl zrealizován dle aktuálních platných norem a předpisů včetně světelně signalizace. Z tohoto pohledu není patrný důvod k jeho rušení‘,“ shrnul odpověď předseda KMČ.

Komise chce nyní požádat úředníky odboru dopravy a územního plánování o společné „místní šetření“ během provozu na jednom z nejfrekventovanějších dopravním uzlu ve městě.

„Dále jsme požádali odbor dopravy, aby přišel s řešením, které by mohlo zvýšit bezpečnost,“ dodal Svatopluk Binder.

Podle odboru dopravy magistrátu nebezpečí chodcům nehrozí, pokud se budou všichni držet pokynů světelných signálů, které jsou vyhrazeny jejich pohybu přes křižovatku.

„Chodci svůj prostor na přejití dostanou, pokud vstoupí do vozovky na signál ‚zelené‘. Pak mohou bezpečně dokončit přecházení v celé délce přechodu, nastavení křižovatky s těmito mezičasy počítá,“ reagoval Petr Nezhyba z odboru dopravy a územního rozvoje.

"Policie to schválila"

Signální plán je podle odboru dopravy sestaven tak, že zelený signál chodcům na přechodu se rozsvítí ve stejný okamžik, jako vozidlům na boční ulici - ulice Husova.

„Než vozidla dokončí odbočování, přijedou na dohled chodců a jsou tedy schopni registrovat jejich pohyb na přechodu. O tom, jak se mají zachovat, hovoří jasně zákon o provozu na pozemních komunikacích. Signály na přechodech pro chodce slouží pouze chodcům, nikoliv řidičům, takže řidičům vůbec nepřísluší sledovat barvu chodeckého signálu a vyvozovat si tak jakousi domnělou přednost před chodcem, který dokončuje přecházení na svůj signál 'Stůj',“ vysvětloval Petr Nezhyba.

Případná změna by podle něj měla citelný dopad na celkovou dopravní situaci v tomto frekventovaném dopravním uzlu.

„Za bezpečnost silničního provozu na křižovatkách ručí Policie ČR, která samozřejmě provozované signální plány v těchto křižovatkách schválila,“ uzavřel.

Na mostě u Bristolu bylo potřeba už pár měsíců po jeho zprovoznění předělat některé dopravní značení kvůli tomu, že někde nedávalo smysl. Z pohledu cyklistů, ale i chodců, zde nebylo bezpečno. Zmizely proto některé nadbytečné dopravní značky i pruh pro cyklisty.