VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tomáš Hudeček, pražský primátor z Olomouce. O nové lince tramvají i tanci

Olomouc, Praha /ROZHOVOR/ – Do pražského primátorského křesla usedl olomoucký rodák Tomáš Hudeček. Ambiciózní mladý muž, absolvent hejčínského gymnázia, kterému ale prý již mnoho času na pobyty v rodném městě nezbývá.

3.7.2013 4
SDÍLEJ:

Pražský primátor Tomáš HudečekFoto: DENÍK/Vladimír Šťastný

V rozhovoru pro Olomoucký deník prozradil, co si myslí o novém tramvajovém rameni, které se staví z centra na Nové Sady, ale také kolik hodin naspal během povodní, které zasáhly Prahu v době, kdy byl pověřeným primátorem.

Jaké bylo vaše vysněné povolání, když jste byl dítě?
Pilot, kosmonaut a spousta dalších, vesměs mezi kluky oblíbených povolání.

Co vás přivedlo do politiky? Kdy to bylo?
Byla to idea nesouhlasu 
s levicovou politikou zadlužování Česka v dobách prosperity, tedy v letech 2006 až 2009. V éře předsedy ČSSD Jiřího Paroubka.

Ve chvílích, kdy se rozpadla koalice na pražském magistrátu 
a vy jste se stal pověřeným pražským primátorem, přišla do Prahy velká voda. Jak složité bylo popasovat se s koordinací během krizové situace? Kolik hodin jste spal?
Všechno se dělo velmi rychle a konala se obrovská spousta rozhodnutí za chodu, nebyl čas o nich kolikrát dlouze uvažovat, ani je následně zpětně hodnotit. Délku spánku během prvních pěti dní si pamatuji přesně, neboť jsme se v týmu vzájemně hlídali a střídali, abychom mohli alespoň základní životosprávu dodržet. Počet hodin spánku v prvních pěti nocích byl 2, 2, 5, 6 a 6 hodin. Většina kolegů ještě tu první noc dospala do rána, ale zase v druhé měli nulu.

Někteří lidé říkají, že primátorské křeslo vám přinesla právě povodeň. Viděla jsem, že tento názor sdílíte i vy. Proč tak usuzujete?
Kdybychom si s kolegy neověřili, že nám týmová práce v tomto složení v krizové situaci klape, nenapadlo by mne nabídku přijmout.

Jaká jsou nejzásadnější témata, s nimiž se musíte v úřadě primátora co nejdříve popasovat?
Rozhodně rozpočet zatížený neuvěřitelnými smlouvami minulých let a následně se pokusit s tím málem zahrát hodně muziky. Jednodušeji tedy: je třeba respektovat obtížnou finanční situaci pomocí spousty malých projektů, které život obyvatel zkvalitní mnohem více než jeden megalomanský.

Jak často se dostanete do Olomouce?
V současné době se kvůli časovému vytížení do města dostanu tak čtyřikrát ročně, přičemž se většinou jedná 
o víkend. Na nízkou frekvenci návštěv u mých rodičů nejsem příliš hrdý.

Zůstaňme ještě v Olomouci, kde se právě pokračuje ve výstavbě nové tramvajové trati na Nové Sady. Myslíte si, že je tato investiční akce potřebná?
Vyrůstal jsem v Olomouci 
a pamatuji ze svého dětství ještě dobu, kdy nebyla trať spojující tržnici a hlavní nádraží. Linek jezdilo jen pět 
a hranice zastavěného území – kompaktního města – byla mnohem menší. Je logické, že s rozvojem města do šířky je třeba budovat dopravní infrastrukturu. Na druhou stranu nevím, zda intenzita spojení mezi Novými Sady 
a centrem města dosahuje takových hodnot, že je již rentabilní postavit tramvajovou trať. Nicméně věřím, že to bylo rozhodnuto na této odborné bázi.

Také se v současnosti v Olomouci hovoří o stěhování několika magistrátních pracovišť do soukromého objektu v Hynaisově ulici, za který ročně město zaplatí přes 19 milionů korun. Existuje v Praze obdobná praxe? Tedy, že magistrát, či spíše jeho část, je v nájmu v privátní nemovitosti? Jaký je váš názor na tuto záležitost v Olomouci?
Pražští magistrátní úředníci sídlí v pronajatém domě, kde platí město dvakrát vyšší nájem, než je v okolních budovách. Praha navíc vlastní spoustu vlastních nemovitostí, tedy nelze tuto situaci hodnotit pozitivními slovy. Tím však neumím říct nic bližšího k situaci v Olomouci, je možné, že k tomuto problému zde nedojde.

Víme, že jste byl velice úspěšný tanečník. Věnujete se ještě vůbec tanci? Kdy jste si vlastně naposledy zatancoval?
Soutěžního tance, a to konkrétně standardního, jsme zanechali s partnerkou v roce 2005. Ještě dlouho poté jsem se věnoval trénování párů, na což již poslední tři roky opravdu čas není. Přesto se 
mi docela daří jednou dvakrát za měsíc na taneční parket přijít.

TOMÁŠ HUDEČEK

Tomáš Hudeček.Narodil se 10. 5. 1979 v Olomouci

Je absolventem Gymnázia 
v Olomouci–Hejčíně, Univerzity Palackého v Olomouci (studium zeměpisu a matematiky na přírodovědecké fakultě), na Univerzitě Karlově pak doktorandského stu­dia

V Praze žije od roku 2002

Od roku 2003 je vědecko-
-pedagogickým pracovníkem Katedry aplikované geoinformatiky a kartografie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy

V červnu 2009 vstupuje do TOP 09, v roce 2010 je zvolen pražským zastupitelem, v roce 2011 členem Rady hlavního města Prahy a stal se 1. náměstkem primátora, od 
20. června tohoto roku je pražským primátorem

První Hanák 
do čela Prahy usedl před revolucí

Kromě řízení české metropole stojí před novým pražským primátorem také další nesnadný úkol. Kritikům Tomáše Hudečka vadí jeho nízký věk a s ním spojený nedostatek zkušeností, ale také mimopražský původ.

Olomoucký rodák ale ani zdaleka není prvním pražským primátorem, který se 
v hlavním městě nenarodil. 
A dokonce není ani prvním Hanákem v čele Prahy.

V letech 1981 až 1988 vykonával tuto funkci František Štafa, který se narodil v roce 1932 v Senici na Hané. Vyučil se strojním zámečníkem 
a poté večerně vystudoval průmyslovku, v roce 1959 pak absolvoval Strojní fakultu Českého vysokého učení technického.

Od mládí se angažoval i politicky v KSČ, před svým jmenováním primátorem ale nezastával žádnou významnou funkci. Na radnici nahradil Zdeňka Zusku, rodáka z Užhorodu.

Do pražské historie se František Štafa zapsal jako první primátor s titulem inženýra. Profiloval se jako technokrat a pragmatik. V roce 1982 usedl také do Ústředního výboru KSČ, o rok později byl zvolen poslancem Federálního shromáždění, kde vydržel do ledna 1990.

Za jeho působení v čele Prahy se dokončila masivní paneláková výstavba, Barrandovský most, také se zasloužil o rekonstrukci řady historických domů a významných budov v centru metropole. Zároveň ale město ekonomicky stagnovalo a v roce 1988 byl Štafa na popud Miroslava Štěpána nahrazen Zdeňkem Horčíkem. (mad)

Autor: Veronika Kolesárová

3.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Oprava třídy 1.máje v polovině října 2017
16

Oprava třídy 1. máje skončí později

Ilustrační foto

Opilý muž napadl před olomouckým nádražím ženu

AKTUALIZOVÁNO

D35 u Olomouce zavřela havárie, ucpaly se i cesty okolo

FOTO z MÍSTA / Nehoda zastavila v pondělí ráno hlavní tah mezi Ostravou a Olomoucí. 

Opilý šofér vletěl do ostrůvku a skončil na střeše. Z nemocnice pak utekl

Namol opilý šofér s mladou spolujezdkyní nezvládl řízení a otočil auto na střechu. Posádku auta převezli do nemocnice, z ní ale řidič utekl.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

"Nechtěný" volební skokan Brázdil opět první: Je to obrovská satisfakce

Další volbní triumf slaví olomoucký lékař a poslanec Milan Brázdil. Ačkoliv slavného "skokana" předcházejících voleb tentokrát krajské vedení ANO původně vůbec nepostavilo na kandidátku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT