„Fronty nebo četnější telefonáty kvůli datovým schránkám a přihlašovacím údajům do nich? Nic takového. Očekávali jsme nápor na přelomu měsíce, posílili jsme kvůli tomu i provoz,“ reagovala pracovnice pošty v centru Olomouce.

„Dávají si na čas a komunikaci prostřednictvím datových schránek zřejmě chybně podceňují,“ komentovala situaci poštovní úřednice.

Odhadla, že heslo si nevyzvedlo možná na sedmdesát procent lidí.

„Na dvě stovky jich tady leží v tuto chvíli,“ zpřesnila odpoledne její kolegyně.

Upozornila, že firmy mají přihlašovací údaje uložené na poště devadesát dnů od doručení výzvy.

„Pokud budou s vyzvednutím otálet, může se ve schránce hromadit pošta, o níž nebudou vědět. Po deseti dnech od doručení je poté považována za doručenou se všemi možnými důsledky,“ zdůraznila.

Datové schránky slouží k odesílání písemností v elektronické podobě. Od prvního listopadu je ze zákona mají používat nejen právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, ale i orgány veřejné správy.

Státní e-mail se už „oživil“ sám, jenže bez vyzvednutého přístupového hesla se do něj firmy a úřady nedostanou.

Kdybych to věděla, tak tu dotaci nechci

Mezi prvními obcemi, která schránku spustila, byla Jívová.

„Zkoušeli jsme komunikovat s firmou, o které víme, že už schránku má, a vše v pořádku fungovalo. Chtěli jsme si to vyzkoušet,“ uvedla včera starostka Milada Malíková.

„Dnes jsme to ještě nezkoušeli. Každopádně zprovozněno vše máme,“ podotkla v pondělí starostka Malíková s tím, že největším problémem v souvislosti s datovými schránkami bylo vyúčtování dotace na upgrade systému.

„Kdybych tušila, co všechno budeme muset řešit a dokládat, tak těch více než padesát tisíc nechci,“ podotkla.

V celé ČR sto tisíc nevyzvednutých přístupů

Podle aktuálních informací vedení České pošty si přístupové údaje na jejích pobočkách v celé zemi nevyzvedlo necelých sto tisíc vlastníků datových schránek.

„Den po „ostrém startu“ vše funguje bez problémů a systém nehlásí žádné provozní problémy. Průměrně registrujeme přes 50 tisíc připojení k datové schránce za hodinu a k 16. hodině uživatelé odeslali za jediný den přes 10 tisíc datových zpráv,“ uvedla v pondělí v podvečer mluvčí České pošty Marta Selicharová

Podnikatel: Ušetříme peníze i čas

Na šternberské radnici už v pondělí systém naplno využívali.

„Přišly už nějaké dokumenty, my odesíláme. Zatím žádné problémy. Uvidíme, zda se nevyskytnou při doručování,“ hodnotila první zkušenosti tajemnice Naděžda Studecká.

Na korespondenci s úřady už nepotřebují obálky například v olomoucké firmě Cazer.

„Vyzvedl jsem si heslo. Do datové schránky jsem se ovšem zatím ještě nepodíval. O víkendu jsem se to marně pokoušel zprovoznit,“ uvedl jednatel firmy Radim Cázer.

Starostka i podnikatel jsou přesvědčeni, že systém elektronické komunikace s úřady bude přínosem a může urychlit administrativu.

„Určitě. Uspořím čas. Až se to rozjede a usadí,“ komentoval Cázer. „Ušetříme peníze i čas. V komunikaci s úřady v tom vidíme přínos a krok dopředu,“ poznamenala Malíková.

Datové schránky si mohou zařídit i fyzické osoby. Systém státního e-mailu může posloužit komukoliv, kdo si chce ušetřit čas a cestu na úřady a pošty. Napříště už nebude muset zjišťovat úřední dobu úřadů a na poštách se zase vyhne frontě s oznámením o uložení poštovní zásilky v ruce.

Co je to datová schránka?

Datová schránka je jakýsi úřední e-mail. Slouží pro komunikaci v oblasti veřejné správy.

Jejím prostřednictvím lze napsat kterémukoliv úřadu. Úřady zase prostřednictvím datové schránky doručují písemnosti právnickým, popřípadě fyzickým osobám, stejně jako komunikují s jinými institucemi z veřejné správy.

Veškeré úkony, které prostřednictvím datových schránek lidé provádí, mají stejnou hodnotu jako písemné dokumenty.

Více o datových schránkách na www.datoves-schranky.info.