Není divu, protože za okny lidem denně hlučí a smrdí tisíce aut, včetně kamionů a při přecházení průtahu si připadají jako by hráli ruskou ruletu. Stavět by se mělo začít v roce 2021.

„Z prosince máme informace o tom, že začínají s výkupy. V samotné Krčmani ale zatím ještě ne, aspoň s obcí, která také vlastní potřebné pozemky, ještě nic dojednáváno nebylo. Doposud za námi nepřišli. Snad nedochází ke komplikacím či případnému zdržení,“ reagoval starosta Krčmaně Zdeněk Jančo.

Podle ŘSD byly výkupy pozemků zahájeny v prosinci, a to v katastrálním území Velký Týnec, následně v katastrálním území Majetín.

„První kupní smlouvy byly vlastníky podepsány a probíhá jejich vklad,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Zatím podle ŘSD probíhají jednání bez zádrhelu. Že by někdo odmítl prodat nebo licitoval o ceně, nezaznamenali. Cena za pozemky, pro stavbu D55 Olomouc – Kokory, byla stanovena na základě znaleckých posudků a znásobena příslušnými koeficienty. V případě orné půdy je to osminásobek a z ostatní plochy 1,15 násobek. Celkem je nutné vypořádat 188 listů vlastnictví.

„Výkup pozemků probíhá postupně po jednotlivých katastrálních územích.

„Na základě zapsaných geometrických plánů pro rozdělení pozemků do katastru nemovitostí. Geometrické plány pro Krčmaň a Kokory budou zapsány v nejbližší době a neprodleně nato budou i v těchto katastrálních územích zahájeny samotné výkupy,“ ujistil mluvčí ŘSD.

Přejít v Krčmani silnici? To je o nervy

V Krčmani na obchvat netrpělivě čekají. V minulosti proběhla petice za jeho uspíšení. Provoz je hustý a motoristé často nedodržují rychlost.

„Pokaždé je to o nervy. Když stojím u přechodu a sleduji auto za autem, není to příjemné. Čekám, jestli mě pustí, a doufám, že řidič uhánějící z opačné strany mě uvidí a včas zareaguje. Ať si to někdo zkusí,“ popisovala již dříve Deníku každodenní pocity Alena Němcová.

Obavy má nejen o sebe, ale hlavně o dítě. Taky školáky, kteří denně musejí přejít cestu, aby nastoupili do autobusu. Myslí na sousedy přecházející cestu, když jdou do obchodu, na úřad nebo hřbitov.

„V Krčmani je celkem jedno, jestli bydlíte v horní nebo dolní části, protože průtahu se stejně nevyhnete. Kdyby aspoň jezdili pomalu, podle předpisů, ale padesátku nenaměříte nikomu,“ dodala.

Zahájení stavby úseku D55, který je součástí tahu Olomouc–Přerov–Hulín–Otrokovice–Břeclav, plánuje ŘSD na rok 2021. Vedle pozemků musí ŘSD získat potřebná stanoviska a vyjádření pro podání žádosti o stavební povolení.

„Zpracovává se dokumentace pro zadání stavby,“ vyjmenovával mluvčí Studecký.

D55 Olomouc – Kokory
Úsek je součástí tahu Olomouc–Přerov–Hulín–Otrokovice–Břeclav.
V číslech:
Zahájení stavby: 2021
Uvedení do provozu: 2024.
Délka trasy: 7,6 kilometru
Mosty: přímo na dálnici 6, nad dálnicí 1 a plánován je 1 ekodukt
Mimoúrovňové křižovatky: 1
Odpočívky: 2
Předpokládaná cena stavby: 2,5 miliardy korun
Zatím zprovozněno:
V roce 2002 zprovozněn 1,2 kilometru dlouhý úsek u Olomouce s mimoúrovňovou křižovatkou s dálnicí D35. Pro svou malou délku zatím není označen jako dálnice.
Zdroj: ŘSD