„Jsme tady první na ráně, třepu se každé jaro, samozřejmě se proti velké vodě chceme chránit, ale jinak. Sypaná hráz je náročná na zábor pozemku, mnohem lepší by byla betonová zeď, která bude na druhé straně řeky u kojeneckého ústavu. Nezabere tolik místa. Navíc sypaná hráz byla i u Horky a o povodních se stejně protrhla,“ prohlásil jeden z obyvatel ulice Střední Novosadská.

Spolu s ostatními majiteli domů a zahrad si udělali v pátek neformální schůzi. U piva na stole měli kopie územního plánu města, projektovou dokumentaci a další lejstra. Ani jeden z nich nechtěl zveřejnit své jméno. „Počkáme do čtvrtka, to je na odpoledne svolaná skutečná schůze s Povodím Moravy,“ vysvětlil jeden z nich. Domkařům také bytostně vadí, že na vrcholu hráze má být cyklostezka. „To si jen radnice honí triko na náš úkor. Zepředu máme auta, kterých je po zprovoznění nového obchvatu pořád víc, a zezadu nám chtějí nasadit cyklisty? Vždyť cyklostezka může být na druhém břehu, za kojeňákem,“ argumentovali.

Cyklostezku na hrázi si dovede představit primátor Martin Novotný (ODS). Tvrdí, že by nešlo o drahou úpravu, a přitom by měla rekreační i dopravní účel. Mluvčí radnice Ivan Rašťák uvedl, že by kolem ní šlo v inkriminovaných místech vybudovat clonění, aby majitelé domů nepřišli o soukromí v zahradě. „O cyklostezce na hrázi vůbec nic nevím,“ tvrdil naopak Vítězslav Nečas z Povodí Moravy, které je investorem chystané stavby. Připustil ale, že koruna sypaných hrází se na cyklostezky u nás i v zahraničí běžně upravuje. „Ty pozemky jsou pro nás něco jako rodinné stříbro. Žijeme tady celé generace, chci dům se zahradou předat synovi v dobrém stavu,“ tvrdil jeden z majitelů nemovitosti na Střední Novosadské.

Hráz s cyklostezkou mezi mostem přes Velkomoravskou ulici a železničním mostem u čističky by měla být hotova v roce 2010. Miroslav Pauch z olomouckého závodu Povodí Moravy ale připustil, že by zde mohla přecejen vyrůst betonová hráz. „Je to pořád jedna z variant,“ uzavřel Pauch.