Lidé se však zřejmě budou muset smířit s tím, že je čím dál častěji budou obesílat i další organizace, přestože jim neposkytli svou adresu ani s nimi nemají nic společného. Úřad pro ochranu osobních údajů potvrzuje, že v těchto případech přijímá čím dál více stížností od občanů, ale o porušení zákonů se nejedná.

Dopis se žádostí o odeslání finančního příspěvku našla před několika dny ve své schránce také dvaatřicetiletá Olomoučanka.

„Nikdy jsem s občanským sdružením Zdravotní klaun nepřišla do styku, nechápu, kde vzali moji adresu. Nabízejí mi, abych vstoupila do klubu a přispívala částkou 200, 300 nebo 500 korun. Nezapomněli přiložit předtištěnou poštovní složenku a příkaz k úhradě. Měla jsem za to, že podobným způsobem lákají nové klienty jen prodejci nejrůznějšího zboží a služeb, nikoliv občanská sdružení a dobročinné nadace,“ podivila se mladá žena, která si nepřála uvést jméno.

Můžete se nechat škrtnout z databáze

Daniela Melíšková z občanského sdružení Zdravotní klaun však tvrdí, že výše uvedený postup je v České republice stále běžnější.

„Není to nezákonné. Jména a adresy nám za úplatu poskytuje společnost Schober. Občas lidé telefonují a jsou naštvaní, odkud máme jejich údaje. Část oslovených naopak reaguje kladně, obvykle pošlou příspěvek dvě stě korun,“ řekla Melíšková. Pokud někdo nesouhlasí s dalšími zásilkami od sdružení, může se z databáze dostat na vlastní žádost. „Stačí, když nám telefonicky nahlásí své údaje, amy ho už v budoucnu nekontaktujeme,“ poznamenala.

Řada dobročinných organizací se však zatím k podobnému postupu neuchýlila.

„Ještě nikdy jsme tento způsob nevyužili. Pravda však je, že nadací a občanských sdružení stále přibývá a balík peněz je jen jeden. Je těžké to hodnotit. Chápu, že nové a menší organizace mají se sháněním peněz větší práci a budou se na tyto metody spoléhat stále častěji,“ míní ředitelka Nadačního fondu Kapka naděje Elen Švarcová.

Máme si zvyknout?

Skutečnost, že s podobnými zásilkami se lidé budou setkávat čím dál častěji, potvrdil ředitel firmy Schober Information Group CZ Petr Váňa. V zahraničí je podle něj tato praxe běžná, u nás se ve velkém rozjíždí teprve krátce.

„Nadace se snaží oslovit konkrétní dárce, zájem o naše databáze stále roste. U reklamních plakátů a billboardů není takový efekt jako u osobního dopisu konkrétní osobě. Jména a adresy získáváme z telefonních seznamů, obchodního a živnostenského rejstříku a z výpisu z katastru nemovitostí. Pokud někdo nemá o zásilky zájem, může se obrátit také přímo na nás. Z registru ho vyškrtneme i na několik let,“ sdělil Váňa.

Mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů Hana Štěpánková potvrdila, že v tomto případě nejde o porušení zákona na ochranu osobních údajů.

„Pokud agentury čerpají z veřejných telefonních seznamů, mohou potenciální klienty kontaktovat nejen písemně, ale i telefonicky. Stížnosti lidí na nevyžádané zásilky řešíme poměrně často. Většinou si občané ani neuvědomují, že svoje osobní údaje firmám poskytli sami a k jejich použití dali dokonce písemný souhlas,“ řekla mluvčí Štěpánková.

Pokud lidé dostanou reklamní předměty, které si neobjednali, nemusejí je nikomu vracet ani platit.

„Odesílatel to u nevyžádaných zásilek nemůže chtít,“ potvrdila Štěpánková.