Pacienti oslovení Deníkem většinou naštvaní nebyli. Změnu přijali, i když nelibě. „Poplatek jsem ještě neplatil. Na informacích dole mi říkali, že až u sestry v ambulanci,“ reagoval muž, který včera po osmé hodině čekal na ošetření na chirurgii na olomoucké poliklinice u Tržnice.

„Co nadělám, zaplatit budu muset,“ poznamenal. „Sestřičce jsem dala třicet korun. Ani ona z poplatků není nadšena – posteskla si, že jí přibylo administrativy. Zítra jdu k lékaři s dítětem, tak budu zase platit. Pak v lékárně. Nastřádá se to a docela poplatky pocítíme. Nijak mě to netěší, ale co mám dělat, platit musíme všichni,“ uvedla Monika Laiková, která včera vyhledala pomoc na neurologii u Tržnice.

Na olomoucké poliklinice SPEA neplatili pacienti poplatky v ordinacích, ale v přízemí pracovnicím vybaveným plechovými pokladničkami a potvrzeními o zaplacení takzvaného regulačního poplatku.

Poliklinika musí improvizovat, protože objednaný automat jí zatím výrobce nedodal. „Narazili jsme na kapacitu výrobců. Vypadá to tak, že bude až v polovině ledna,“ uvedl majitel polikliniky Ilja Spurný.

Přístroj bude v hlavním vstupu do zařízení s 35 lékařskými ordinacemi. Do budoucna možná poliklinika pořídí automat i na dětské oddělení. Pracovnice, které poplatky „prodávaly“ včera dopoledne problémy nezaznamenaly: „Lidé jsou informovaní a většinou mají i připraveny drobné,“ reagovaly.

Mimo provoz


V největším zdravotnickém zařízení v regionu – Fakultní nemocnici v Olomouci – pořídili kvůli poplatkům čtyři automaty. „Přišel jsem a sestra na něj zrovna lepila lístek, že není v provozu.

Odkázala nás na sestru v ambulanci, kde poplatek vyřídíme,“ vysvětloval jednašedesátiletý muž z Rýmařovska, který doprovázel ženu na onkologii. „Za dobu, co tady čekáme, jej už zprovoznili,“ podotkl.

Největší nápor byl dopoledne u automatu v chirurgickém komplexu. Ani tam dopoledne automat chvíli nešel. „Ráno byl při větším zatížení malý technický problém, kdy se ke konci kotoučků papíru, na který se tisknou stvrzenky, papír zkroutil a stvrzenka nevypadla. Problém jsme ale operativně vyřešili,“ reagoval mluvčí nemocnice Egon Havrlant.

„Systém se teprve rozjíždí a zkušenosti s ním jsou na počátku, proto také prosíme pacienty o určitou dávku trpělivosti,“ poznamenal.

Pacienti se s automaty potýkali. Právě v chirurgickém komplexu jim však pomáhalo hned několik zaměstnanců. „Nějak to asi nefunguje. Drobné jsem tam vhodila, a?nic. Nemám to někde zmáčknout? Ale kde?“ hledala starší žena tlačítko na automatu.

„Aha, přímo ten nápis na obrazovce,“ kroutila hlavou, když jí přiskočila pomoci pracovnice nemocnice. Ta kolem desáté hodiny asistovala každému, kdo k automatu přistoupil. „Nemáte drobné? Počkejte, skočím je rozměnit,“ odešla do vestibulu do klientského centra, kde byly další dvě pracovnice.

I ty lidem radily a „prodávaly“ potvrzení o tom, že dotyčný zaplatil poplatek. „Největší problém je právě s drobnými. Automat nevrátí a nebere dvoukoruny ani koruny. Jen pěti, deseti a?dvacetikoruny,“ popisovala zkušenosti s provozem automatu.

O případu, kdy by někdo odmítl poplatek uhradit, zatím zdravotníci nevěděli. „Je možné, že se takový případ vyskytne, ale pravděpodobně půjde spíše o jednotlivce,“ uvedl mluvčí nemocnice Havrlant.

Vydělají miliony


S poplatky se potýkaly i privátní ambulance. Ani tam však žádné větší problémy nepřinesly. „Pacienti se k placení hlásí sami a ani s drobnými zatím nemáme problémy. Vše funguje bez potíží,“ reagovala praktická lékařka pro děti a dorost z Dubu nad Moravou Zdeňka Sobotková.

Poplatky, které podle představ ministerstva mají omezit poptávku po zdravotní péči, zůstávají zdravotnickému zařízení. Například největší nemocnici – olomoucké fakultní – vynesou ročně na 35 milionů korun. „Peníze půjdou na dovybavení čekáren, ambulancí, pokojů,“ přislíbil Havrlant.

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY Z OLOMOUCKA

Moje OlomouckoSportKulturaPodnikáníČerná kronika