Chodci ve Střední Novosadské ulici v Olomouci nenajdou už ani jeden přechod. Dva, které v minulosti lidé hojně využívali, na konci roku totiž zmizely.

„Jsou to komplikace pro rodiče i děti. Nedá se přejít ani na začátku ulice, tedy u křižovatky se Zikovou, kde je přechod také zrušený," poznamenala vedoucí učitelka mateřské školy Střední Novosadská Ivana Němcová.

Důvodem, proč bílé pruhy překryl tmavý nátěr, je to, že přechody nevyhovovaly platným předpisům.

Podobných míst je nejen v Olomouci celá řada. Dopravní policisté požadují, aby je město buď upravilo, nebo zrušilo. Nyní se tedy snaží najít řešení.

Odstřihnutí od světa

V celé délce ulice, kde sídlí mateřská, základní a střední škola polygrafická, teď není ani jeden přechod.

„Jsme tady trochu odstřihnutí od světa," komentovala s ohledem na velký provoz, který je na silnici spojující Olomouc a Kožušany-Tážaly, učitelka Ivana Němcová.

Už během prosince se snažila zjistit, co se stalo. „Z dopravního inspektorátu mám zprávy, že upozornění o zrušení přechodu pravidelně rozesílal s tím, že mají kompetentní místa zjednat nápravu," řekla a dodala, že mezi místními se dokonce připravuje petice.

close Zrušené přechody na Střední novosadské v Olomouci zoom_in

Nevyhovujících jsou stovky

Nevyhovujících přechodů pro chodce jsou po celém městě, potažmo kraji, stovky.

Na tento stav upozorňuje dopravní inspektorát úředníky dlouhodobě.

Jsou to totiž právě obce a jejich vedení, kdo ze zákona zodpovídá za bezpečnost lidí na přechodech.

„S ohledem na to, že se tak v mnoha případech neděje, je na Policii ČR, aby upozorňovala zástupce vlastníků pozemních komunikací na nevyhovující stav přechodů pro chodce. Tuto činnost provádíme již od roku 2006," sdělila krajská policejní mluvčí Marie Štrbáková.

Seznam přechodů, které policie žádá zrušit1) 3× na silnici č. I/35 a I/46 ul. Albertova-Brněnská-Velkomoravská-Wolkerova
2) silnice č. I/35 ul. Jeremenkova
3) silnice č. I/46 ul. Pavlovická
4) silnice č. I/46 ul. Divišova v křižovatce s ul. Bystrovanskou
5) 2× na tram. zastávce Bělidla v ul. Divišova
6) ul. Hodolanská u křižovatky s ul. Tyršovou
7) ul. Hodolanská u křižovatky s ul. Farského
8) 2× na tram. zastávce Husův sbor v ul. Hodolanská
9) ul. Hodolanská u křižovatky s ulicí Purkyňova
10) ul. Hodolanská u křižovatky s ulicí Jiráskovou
11) 2× na tram. zastávce Hodolanská v ul. Hodolanská
12) na silnici č. I/35 v ulici Pražská v křižovatce s ul. Erenburgovou

Zdroj: MmOl 

Radnice tempo policie nestíhá

Podle vedoucí odboru dopravy se olomoucký magistrát vypořádává s výtkami od dopravní policie postupně.

„Město není schopno vyhovět všem požadavkům v takovém tempu, v jakém jsou ze strany policie předkládány," sdělila Petra Pospíšilová z magistrátu.

Důvodů, proč vše tak dlouho trvá, je podle ní hned několik.

„Má-li dojít k úpravě přechodu pro chodce, musejí být vyřešeny majetkoprávní vztahy, vypracována projektová dokumentace, vysoutěžen zhotovitel zakázky a musejí samozřejmě být k dispozici i potřebné prostředky," popsala složitost celého procesu Petra Pospíšilová.

Přiznala, že byla velká chyba, že v případě zániku přechodů pro chodce na Nových Sadech nikdo dotčené instituce předem neinformoval.

„Sice to zákon neukládá, ale v současnosti pracujeme na tom, aby všechny strany zainteresované ve změnách přechodů pro chodce mnohem intenzivněji komunikovaly a podobná situace, jaká nastala v případě Střední Novosadské, se už neopakovala," sdělila vedoucí dopravního odboru.

Primátor: Podstatná je Hodolanská a Brněnská

Přechodů, které se dostaly na černý seznam, je několik.

Potíž je například v jejich nedostatečném osvětlení, špatných rozměrech a dalších parametrech.

Hned tři jsou na městském průtahu mezi Albertovou, Brněnskou, Velkomoravskou a Wolkerovou ulicí. Další je v Jeremenkově ulici.

Jedenáct v lokalitě Starých Hodolan a Bělidel.

Pro některé případy mají odbory dopravy a investic použitelné podklady pro nové přechody, u některých naopak potřebné dokumenty chybějí.

„Ty je potřeba připravit. Za podstatné považujeme frekventovaná místa v Hodolanské ulici u školy či křižovatky a potom v Brněnské ulici," zmínil olomoucký primátor Antonín Staněk.

Radní budou jednat o zařazení přípravných plánů pro úpravy přechodů do rozpočtu města na letošní rok. Zároveň město požádalo o pomoc právníky.

„Právní rozbor by měl přispět k vyjasnění pozice města při jednání s dalšími orgány," přidala Petra Pospíšilová z olomouckého magistrátu.

I když není část přechodů v pořádku, nelze říct, že by město s touto problematikou nic nedělalo.

„Každým rokem v Olomouci přibývá několik nově upravených přechodů. Zároveň vznikají i zcela nové, které jsou v souladu s požadavky normy," uzavřela Petra Pospíšilová.

Příklady přechodů, které byly upravené v souladu s normou v minulých letech:

-v rámci budovaní bezbariérových tras (úprava stávajících přechodů pro chodce a míst pro přecházení – Ladova 5×, Lazecká 2×)
-v rámci budování Moravské cyklotrasy (Schweitzerova, Slavonínská – 3×)
-ul. Polská – úprava/zřízení přechodu včetně světelné signalizace
-ul. Schweitzerova – náhrada před MŠ za zrušený přechod
-úprava silnice Chválkovická
-ul. Wolkerova – v rámci rekonstrukce pavilonu – 2×
-ul. Na Střelnici – v rámci okružní křižovatky
-ul. Hynaisova – úprava před budovou Magistrátu (1× úprava + 1× nový)
-ul. Na Střelnici, Dolní Hejčínská – 2× úprava
-ul. Zolova – před ZŠ
-ul. Masarykova – zřízení světelné signalizace
-ul. Jeremenkova – v rámci realizace miniokružní křižovatky u pošty
-ul. Přichystalova – úpravy v rámci rekonstrukce komunikace
-ul. Štítného – v rámci rekonstrukce komunikace
-sídliště Povel – úpravy v rámci revitalizace sídliště

Příklady nových přechodů pro chodce/míst pro přecházení:

-ul. Dolní Novosadská – u kostela – přechod pro chodce
-ul. Hněvotínská – místo pro přecházení + přechod pro chodce
-ul. U Solných Mlýnů – přechod pro chodce
-ul. Bohuslava Martinů – přechod pro chodce
-ul. Studentská – přechod pro chodce u Staroměstských kasáren
-ul. Tomkova – přechod pro chodce
-ul. Krapkova – místo pro přecházení
-ul. Radíkovská – přechod pro chodce
-ul. Pasteurova – přechod pro chodce
-ul. Okružní – přechod pro chodce

Zdroj: MmOl