Vše začalo před dvaceti lety v garáži. Holubář, který dříve pracoval jako odborník ve vývoji velké firmy, se tehdy rozhodl spolu se svým kolegou Mojmírem Jílkem, že se pokusí pracovat na něčem novém, s čím by mohla firma v Československu, kde se začala rodit svoboda podnikání, prorazit.

„V té době v celém světě začínal vývoj diamantových povlaků. Chtěli jsme však zkusit dělat něco jiného, co bude v naší zemi více užitečné. Československo bylo obrovským výrobcem materiálu z oceli a my jsme se rozhodli věnovat tomu, co se dá uplatnit,“ vzpomíná na úplné začátky pětapadesátiletý, čerstvě korunovaný král mezi podnikateli v kraji.

Začali vyvíjet tvrdé povlaky, které umožňují, že ocel je na povrchu pětkrát tvrdší. Díky tomu jsou materiály odolnější a mají mnohem delší životnost.

Firma, která funguje dodnes, vznikla společně se zrodem České republiky. Jenomže začátky nebyly jednoduché. Garáž vystřídaly méně stísněné prostory kina v Novém Malíně. Začínali ovšem se skromnými čtyřmi zaměstnanci, dnes má prosperující společnost sto dvacet lidí.

Přátelská atmosféra a osobní kontakt

K tomu však museli urazit kus cesty, kterou jim nikdo předtím neprošlapal. Které období bylo nejobtížnější?

„Nejtěžších bylo prvních sedm let. Nemohli jsme tušit, jak bude vypadat další rok. Veškeré peníze, které jsme získávali, jsme investovali do firmy. Nenosili jsme nijak velké výplaty, takže i doma se nás ptali: ‚Takže už příští rok bude lepší?‘“ vypráví Holubář.

Lepší časy co do financí a uplatnění představ majitelů nastaly na přelomu milenia.

„Ale zase se pohybujeme v mnohem tvrdším podnikatelském prostředí, takže ta těžkost nyní spočívá v něčem jiném,“ upozorňuje spolumajitel společnosti.

V roce 2002 založili se švýcarskými partnery dceřinou společnost. Počet sto dvaceti lidí je podle Holubáře prostředí, v němž o sobě lidé navzájem vědí.

„V tomto počtu se ještě stále dá udržet přátelská atmosféra, osobní kontakt a motivace. Souznění lidí ve firmě je až na výjimky velmi dobré.“

Recept na úspěch? Nápad a slušnost

Existuje recept na vybudování prosperující firmy?

„Základem je mít originální nápad, o němž víte, že jej dokážete uskutečnit. Musíte ovšem počítat s tím, že to bude trvat dlouhou dobu a výsledek nepřijde hned. Nemá přitom smysl stěžovat si na těžké podmínky, s tím zkrátka musíte počítat,“ uvažuje podnikatel, podle něhož je neméně důležitá druhá základní přísada receptu na úspěch, a tou je slušnost v podnikání.

„To znamená neuhnout nikdy ze slušné cesty. To by se ostatně odrazilo na vašich zákaznících i zaměstnancích,“ dodává Holubář.

Soutěž Podnikatel roku Olomouckého kraje - finalisté

Pavel Holubář – SHM (Šumperk)

firma vítěze soutěže se zaměřuje na vývoj, výrobu a servis povlakových zařízení

Vladimír Svozil – SANATORIUM EDEL (Zlaté Hory)

ze zchátralé dětské léčebny vybudoval ústav uznávaný po celé Evropě

Ladislav Brázdil – ZLKL (Loštice)

firma se zabývá především svařováním hliníkových rámů pro automobilový a motocyklový průmysl

Pavel Martinka – Industrial Machine Service (Uničov)

podnik vyrábí ocelové konstrukce, díly a montované komplety podle dodané dokumentace, tři čtvrtiny produkce vyváží do EU

O soutěži:

Soutěž Podnikatel roku vyhlašuje společnost Ernst & Young téměř v padesáti zemích světa na šesti kontinentech. Krajský vítěz postupuje do celostátního kola.