Rekonstrukce třídy 1. máje
Nejvýznamnější olomoucká rekonstrukce letošního roku a největší investiční akce města. Oprava přibližně čtyřsetmetrového úseku v centru Olomouce, v úseku od hotelu Palác po náměstí Republiky, zahrnuje chodníky, silnice, tramvajovou trať i inženýr-ské sítě. Město původně počítalo s částkou 115 milionů korun, nakonec se ale podařilo vysoutěžit cenu o necelých padesát milionů nižší.
Termín začátku rekon-strukce se již několikrát musel posunout a zatím není pevně stanoven, nejnověji by jej mohl zdržet spor o umístění tramvajové zastávky U Dómu ve směru náměstí Hrdinů.

Rekonstrukce části olomoucké tramvajové tepny od hotelu Palác k náměstí Republiky je nevyhnutelná a město ji prezentuje jako největší investiční akci letošního roku. Tramvaje úsekem kvůli špatnému stavu ulice jezdí sníženou rychlostí, hrozilo zastavení jejich provozu. S opravami se má kvůli lepšímu výhledu řidičů tramvají na zadní část soupravy přesunout i zastávka směrem do centra.

Nově by měla v podobě rozšířeného chodníku stát o několik desítek metrů zpět, tedy před domy, kde kromě baru Black Stuff sídlí například asijské bistro nebo kopírovací centrum. Všem by vznikl problém se zásobováním. „Přes ulici sice budou parkovací místa, ale budou stále plná, závozníci na ně spoléhat nemůžou," vysvětloval vlastník budov Zdeněk Kortiš, co mu vadí.

Celkovou opravu ulice vítá a nezpochybňuje. Až na nové nástupiště, které se podle něj nelogicky přesunuje na užší místo. To by mohlo přinést i dopravní problémy, protože při stávajícím rozmístění zastávek lze i při výpadku elektřiny nezbytné pro pohon tramvají nebo dopravní nehodě místo objet přes Wurmovu ulici.

Nejvíc se ale podle svých slov nemůže smířit s tím, že se jako majitel dotčené nemovitosti neměl možnost ani vyjádřit. „V projektu jsem jako účastník řízení byl, později v rozdělovníku Drážního úřadu už ne," dodal manažer baru. Nyní se snaží do povolovacího procesu dostat, aby proti části projektu mohl vystupovat běžnou cestou.

Zádrhel vidí v tom, že o přesunu zastávky rozhodl stavební úřad olomouckého magistrátu. Dokument visel na úřední desce města, účastníků bylo kolem stovky. Kdyby se zastávkou jako v jiných případech zabýval Drážní úřad, poslal by doporučený dopis a Zdeněk Kortiš by dnes vedl obvyklé řízení jako soused, který se stavbou nesouhlasí. To se však nestalo. „Všude jinde umístění zastávek povoluje Drážní úřad. V Olomouci například u nového Prioru nebo u Šantovky, v jiných městech třeba v Ostravě nebo v Plzni. Nevím, proč to v Olomouci bylo zřejmě vůbec poprvé v historii jinak, jestli šlo o chybu, nebo o záměr," hledal důvod.

Odkazuje se přitom na vyhlášku ministerstva dopravy či verdikt Nejvyššího správního soudu, podle kterých je jedno, jestli má zastávka podobu chodníku, či nikoli. Zastávkou je dle nich zkrátka to, odkud cestující nastupuje do vozu.

DRÁŽNÍ ÚŘAD: VŠE JE V POŘÁDKU

S tím ale Drážní úřad nesouhlasí, situace je podle něj v pořádku. Zastávka má být součástí chodníku a nejedná se tedy o její výhradní zřízení pro potřebu tramvajové dráhy. Navíc úřad zmiňuje obdobné rozhodnutí magistrátů v Brně nebo Ostravě. Toto vysvětlení došlo na Krajský úřad Olomouckého kraje, na který se Zdeněk Kortiš obrátil. Chtěl po něm, aby stavební povolení prohlásili takzvaně za nicotné. Krajští úředníci při posuzování vycházeli zej-ména z názoru Drážního úřadu. „Nepřísluší nám přezkoumávat jím vydané stanovisko. Z posuzovaného spisu vyplývá, že o umístění předmětné tramvajové zastávky bylo rozhodnuto již územním rozhodnutím v srpnu 2011. Tudíž v této fázi mohl stěžovatel uplatnit své námitky," sdělila mluvčí krajského úřadu Kamila Navrátilová.

Podle Zdeňka Kortiše udělali krajští úředníci závěrem chybu, což ale mluvčí úřadu odmítla. Majitel domu argumentuje písemným příslibem investičního náměstka primátora Filipa Žáčka (ČSSD). Ten mu v dopise, který má Olomoucký deník k dispozici, v dubnu napsal, že odbor investic je připraven zastávku z projektu vypustit.

Od té doby však Zdeněk Kortiš žádnou zprávu nedostal. Když šel v polovině června na informační setkání pro Olomoučany z dotčeného úseku pořádané městem, o posunuté zastávce nikdo nemluvil.

MĚSTO SE ODVOLÁVÁ NA ZÁVĚR KRAJE

Na otázku Olomouckého deníku, zda se v projektu s přesunutou tramvajovou zastávkou nadále počítá, či zda bude jinde, případně vůbec, magistrát neodpověděl. „Zastávka U Dómu je umístěna v souladu s platným stavebním povolením," sdělila pouze mluvčí Radka Štědrá. Pokud jde o platnost stavebního povolení, odvolává se město na závěr krajského úřadu, který pochybení nezjistil.

Co se týká peněz ze Švýcarských fondů na rekonstrukci, mluvilo se o nutnosti utratit je letos. Překročení lhůty však nemusí být potíž. „Dle předběžného vyjádření poskytovatele dotace termín 31. 12. 2016 není dogmatem," sdělila mluvčí magistrátu. Zástupci poskytovatele jsou o všem informováni, doplnila.

Koncem června radní vybrali firmu, která opravu ulice provede. Její jméno odmítli do podpisu smlouvy zveřejnit. Čtyřsetmetrový úsek nabídl vítězný dodavatel spravit za 68,5 milionu korun. Předpokládaná cena investice přitom původně byla 115 milionů korun. „Vítěznou cenu považovala hodnoticí komise za reálnou. Věřím, že se částka v průběhu realizace významně nezmění, ačkoli jsem si vědom toho, že stavební práce takového rozsahu a navíc v centru památkové rezervace nebudou jednoduché. Úspora na této akci tak může být pro město zajímavá," uvedl primátor Antonín Staněk (ČSSD).

KOMPLIKACE? POČASÍ

Firma chce vše stihnout za 163 dní. Město po ní chce aktualizovaný harmonogram prací. Zkomplikovat je může zimní počasí a rozsáhlý archeologický průzkum.

Spor o zastávkuTramvajová zastávka U Dómu je v Olomouci jednou z těch novějších, vznikla zejména na popud církve a univerzity, obě instituce mají v její blízkosti důležitá sídla. Předtím byl úsek mezi Žižkovým náměstím a náměstím Republiky bez přerušení, od doby, kdy byla zrušena zastávka u hotelu Palác. Nyní se má opět stěhovat, na místo, kde v minulosti nikdy nestála. Její umístění se nelíbí olomouckému podnikateli Zdeňku Kortišovi, který argumentuje, že na úpravu zastávky vydal povolení stavební úřad, přičemž by o ní jako o součásti tramvajové trati měl rozhodovat výhradně Drážní úřad. Podle města je rozhodnutí stavebního úřadu platné.