Koncem tohoto nebo začátkem příštího roku rozhodne Regionální rada, která přerozděluje evropské peníze, zda projekt podpoří. Šance uspět tento nápad má už jen proto, že by se stal součástí Moravské cyklotrasy, která spojuje sever a jih Moravy.
Do společné přípravy se zapojily Příkazy, Skrbeň, Horka nad Moravou, Křelov-Břuchotín, Olomouc Kožušany-Tážaly, Blatec, Bystročice, Charváty a Dub nad Moravou. Každá obec si musí sama nechat vypracovat projekty, vyřídit stavební povolení i žádost o peníze z programu Evropské unie.
„Starostové v nejbližší době podepíší smlouvu o spolupráci při přípravě. Pokud by někdo z projektu vypadl, zhatí se tím celý plán,“ řekl euromanažer Stanislav Losert, který tuto akci koordinuje.
Na vybudování trasy pro jízdní kola bude potřeba přes sto milionů korun. Regionální rada už vyčlenila na projekty pro bezmotorovou dopravu v Olomouckém kraji zhruba sto šedesát milionů. Ne všichni, kdo o peníze zažádali, je však dostanou.
„Některým se nepodařilo získat stavební povolení, takže na dotace zatím nemají nárok. Z tohoto důvodu trochu spoléháme na to, že nějaké peníze zbudou a mohly by posloužit nášemu projektu,“ pokračoval Losert.
Věří tomu, že by tak z regionálního operačního programu unie mohli získat kolem osmdesáti milionů. Zbytek si uhradí obce sami nebo mohou požádat o peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Ani plánovaná cyklotrasa v blízkosti řeky Moravy však není bez problémů. Například na cestě z Olomouce směrem na Horku by u odbočky od jezera Poděbrady měla mít silnice větší vzdálenost od železničního přejezdu, jenže přestavba by stála asi patnáct milionů korun.
„Zatím nevíme, jestli úpravy budou nutné. Je však možné, že dráhy budou trvat na posunutí,“ řekl Václav Šnajdr z odboru investic olomouckého magistrátu.
Komplikace s výkupem pozemků zase očekávají Kožušany, kde stát dosud nevyřešil majetkové vztahy s církví.
Nové úseky s asfaltem
Přesto by vedení obcí uvítalo, pokud by se plán zdařil.
„Bylo by dobré, kdyby to vyšlo. Děti by jezdily na kole bezpečněji a lidé dojíždějící za prací by měli lepší spojení s Olomoucí. V Horce plánujeme stavbu lávky přes Mlýnský potok, na níž budeme potřebovat minimálně tři miliony. Také nás ještě čekají jednání se soukromníky, od nichž jsme dosud nevykoupili všechny pozemky,“ uvedl místostarosta Horky nad Moravou Milan Vysloužil.
Projekt počítá s tím, že by část trasy od Příkaz až po Dub vedla po stávajících silnicích, a nově vybudované stezky by měly asfaltový povrch. Za Dubem nad Moravou by cesta navázala na současnou cyklostezku ve Věrovanech.
Lidé na kolech by se také mohli dostat na Jantarovou stezku, která vede Bystročicemi. Obec by totiž mohla spojit in-line stezka pro bruslaře do Blatce.
Simona Horká