„Drážní zkoušky, respektive celý proces certifikace, trvá čtrnáct dní. Na lanovce se simulují různé provozní situace. Dnes se testuje takzvané odbrždění lanovky, což je simulace zátěže v plném provozu s pasažéry, kteří jsou nahrazeni pivními sudy,“ popsal v pátek 11. prosince majitel areálu Kraličák Dušan Juříček.

Manažer marketingu pivovaru Holba Ondřej Hnila potvrdil, že sudy byly opravdu naplněny pivem.

„Dokonce je s nimi naplánován rozvoz. Pro nás je důležité, aby se sudy bylo řádně nakládáno, aby byla dodržena určitá teplota. Jsme moc rádi, že nás Kraličák oslovil. Takové zkoušky pro nás nejsou nic nového, ale tento případ novinka je. Ostatně si myslím, že sudy seděly pohodlně,“ usmál se Ondřej Hnila.

Šestisedačková lanovka Doppelmayr/Garaventa D-line spojuje Stříbrnice s vrcholem Štvanice. Tisíc metrů dlouhá dráha překonává výškový rozdíl dvou set padesáti metrů. Cestující k rozhledně Stříbrná Twiggy vyveze za necelé čtyři minuty.

Lanová dráha je oproti své předchůdkyni tišší i bezpečnější. Celkem je na ní užito čtrnáct patentů a na dvě stovky jednotlivých vylepšení.

„Celý systém lanové dráhy je nově vyvinutý. Uchycení sedaček, vybavení stanice, sedačky jsou o 52 centimetrů širší,“ zmínil Zdeněk Mandovec z dodavatelské firmy Doppelmayr.

V bublině a s Wi-Fi

Cestující na nové lanovce bude na rozdíl od původní dvousedačky chránit bublina. Sedačky jsou vyhřívané a pasažéři se mohou během jízdy připojit na Wi-Fi. Sedačky při jízdě nebudou tolik nadskakovat a houpat.

Jsou odpojitelné, takže v horní a dolní stanici sníží rychlost na půl metru za sekundu. Pasažéři tak budou moci bezpečněji nasednout a vysednout, při nástupu jim pomůže nástupní pás.

Důležitý pokrok je rovněž v bezpečnosti.

„Sedačka má zábranu, každý cestující má mezi koleny opěru pro nohy. To znamená větší bezpečnost i pro děti, nemohou proklouznout. Zábrana je navíc po celou dobu jízdy zablokovaná, cestující ji nemůže zvednout,“ řekl Zdeněk Mandovec.

Unikátní v Česku

Typ lanové dráhy, který vyrostl ve Stříbrnicích, dosud nebyl v Česku k vidění.

„Je to po pětadvaceti letech technologická novinka. Laicky se dá přirovnat k novému modelu auta. V České republice je tato lanovka unikátní. Desítky kusů se nachází v Alpách, podle mých informací na sever od nich stojí pouze jedna ve Švédsku,“ sdělil Dušan Juříček.

Výstavba dráhy začala letos v březnu demolicí původní dvousedačky. Následovaly betonáže, montáž vlastní technologie trvala zhruba čtyři měsíce. Celková výše investice dosáhla čtvrt milionu korun. Její součástí bylo i zřízení nové sjezdovky, nový odbavovací systém, zasněžování, nákup rolby či rozšíření parkoviště.

Ředitel areálu Kraličák Jakub Hajtmar označuje novou lanovou dráhu za zlomovou událost pro celý areál.

„Dostáváme se na nejlepší zařízení, které můžeme mít a nabídnout zákazníkům,“ řekl.

Lepší možnosti rozvoje

Zprovozněním lanovky se jádro areálu přesouvá z Hynčic pod Sušinou do Stříbrnic. Ke vlekům v Hynčicích totiž vede úzká a v posledním úseku strmá silnice.

„Ve Stříbrnicích máme lepší možnost rozvoje. Tamní údolí je široké a i dopravní dostupnost je dobrá,“ poznamenal Jakub Hajtmar.

Areál počítá i s letním provozem lanovky.

„Stále více budeme směřovat k tomu, abychom měli co nabídnout i mimo zimní sezonu. Budeme se zaměřovat zejména na cyklistiku a turistiku,“ zmínil Jakub Hajtmar.

Podle Dušana Juříka je lanová dráha pouze jedním z prvků, které činí území turistické zajímavé.

„Zimní sezona trvá maximálně čtvrt roku. Výstavba lanovek je jedno z témat, ale není tím, na co je třeba se zaměřit. Turistickým regionům na horách obecně chybí spíše ostatní infrastruktura. Cílem je ji dobudovat. Dostat lidi do území tak, aby se z něj nestaly dysneylandy, ale aby tu zároveň lidé měli pokud možno celoroční nabídku,“ uzavřel.