Maximální povolená rychlost se na těchto úsecích na hlavním tahu mezi Mohelnicí a Šumperkem má zvednout z devadesáti na sto deset kilometrů v hodině.

Umožní to novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která míří do sněmovny. Vláda změnu už schválila. Poslanci by ji měli projednávat na počátku roku.

Nová pravidla by mohla platit od 1. ledna 2016, hned po dokončení nezbytných bezpečnostních úprav.

„Obchvat Postřelmova stále patří mezi kandidáty pro zvýšení rychlosti. Nově by mohl být zařazen i průtah Vlachov – Rájec," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Když jedu devadesát, předjíždí mne i kamiony

V Postřelmově by zvýšení rychlosti na obchvatu uvítali. Dosud totiž řidiči jedoucí od Zábřehu jezdí mnohdy i nadále přes obec.

Od použití obchvatu je odrazuje složitý nájezd u Zábřehu. Oproti jízdě přes Postřelmov navíc neušetří prakticky žádný čas.

„Určitě zvýšení rychlosti na obchvatu vítáme, myslím si, že nejen já, ale celá obec. Slibujeme si od toho, že ještě ubude aut v obci, když už bude jízda po obchvatu rychlejší," řekl starosta Postřelmova Jaroslav Nimrichtr.

Možnost jet rychleji by uvítali i řidiči.

„Devadesátka je úplně nesmyslná. Je to bezpečná čtyřpruhová silnice oddělená svodidly, nikde žádná křižovatka. Navíc je prakticky nová a je v lepším stavu než mnohé dálnice. Jenom nechápu, proč se kvůli tomu musí měnit zákon a nestačí tam prostě dát značky," míní Filip Morávek.

Podobně reagovali i další motoristé.

„Když jedu po obchvatu Zvole devadesát, tak mě předjíždějí úplně všichni, často i kamiony. Nechci ale platit pokutu a přijít o body, takže tam rychlost dodržuji, i když by se dalo jet v pohodě daleko rychleji," sdělila Dominika Skalková.

Podmínkou pro zvýšení rychlosti je kromě změny dopravního značení také přizpůsobení bezpečnostních prvků současným normám.

Tah Olomouc - Mohelnice bude dálnicí

Novela zákona má celkově změnit pojetí současné silniční sítě. Nynější rychlostní komunikace, mezi něž patří i spojnice z Mohelnice do Olomouce, se mají stát dálnicemi.

Dopravní značka Silnice pro motorová vozidla se pak uvolní právě pro komunikace, kde bude možné zvýšit rychlost až na 110 kilometrů za hodinu.

Zároveň se tím zakáže na tyto silnice vjíždět cyklistům.

Ministerstvo dopravy uvažuje do budoucna v některých úsecích o navýšení rychlosti až na sto třicet kilometrů za hodinu. Podmínkou bude splnění všech požadovaných parametrů.

„Mělo by tedy docházet k úpravě bezpečnostních prvků, jako jsou svodidla, značení, připojovací a odbočovací pruhy, v rozsahu, který doporučí bezpečnostní inspekce nebo audity daných úseků," doplnil Zdeněk Neusar.

Odborníci budou posuzovat mimo jiné strukturu provozu, rychlost dopravního proudu i ukazatel relativní nehodovosti, tedy kolik se stane v daném úseku nehod ve vztahu k jeho zatížení.

Nové silnice pro motorová vozidla nebudou na rozdíl od současných zpoplatněné. Dálniční známku bude nutné mít jen na těch komunikacích, kde tato povinnost platí už nyní.