Rychlost prací na železničním podjezdu ani úpravy vjezdu do budovaného nákupního centra ale magistrát ani krajský úřad neovlivní.
A lidé se obávají, že podobná situace je čeká i v budoucnu.
Edgar Faber z Hlušovic se po měsíci objíždění uzavřených ulic U Podjezdu obrátil e-mailem na olomoucký magistrát.
Chtěl vědět, proč se nedělá nic pro to, aby se provoz vrátil dřív k běžnému stavu.
„Nemám čas organizovat petici nebo jinou formu protestů proti takovému postupu. Možná už to neovlivním, ale snažím se, aby se podobné věci neděly. Aby nebylo automatické, že když nějaký investor zažádá o uzavírku na dobu měsíce, nechá se to bez přezkoumání, jestli je to opravdu nezbytné," řekl.
Podjezdem nepůjde projet až do půli června, podobný termín platí i pro Pavlovickou, kterou musejí řidiči při cestě z města objíždět přes Droždín do Samotišek.
Uzavírky se sešly proto, že soukromý investor, který staví v Pavlovické ulici Nákupní park Bělidla, má na stavbu dotaci a musí dodržet termín, aby podporu dostal.
"Úřad má reprezentovat občany"
Uzavírka podjezdu pod železnicí související s rekonstrukcí hlavního nádraží je přesunutá z loňského roku.
„To chápu. Není mi však jasné, proč státní orgány nevyvíjejí na investory a stavebníky dostatečný tlak, aby stavbu dokončili co nejdříve. Což platí i pro kombinaci uzavírek, které výrazně komplikují příjezd za prací do Olomouce stovkám lidí. Chybějí mi normální selská úvaha a postoj, že úřad má reprezentovat občany," dodal s tím, že před 7. hodinou ranní ani po 16. odpolední na stavbě nikoho nevídá, stejně tak o víkendech nebo ve svátky.
V dokumentu, který má Olomoucký deník k dispozici, vedoucí odboru dopravy magistrátu řidiči odpovídá, že souběh uzavírek silnice je jistě ze strany uživatelů nevhodný.
Po vysvětlení důvodů odbor odkazuje na úředníky z kraje. „Uzavírky vydal Krajský úřad Olomouckého kraje," stojí na hlavičkovém papíře.
Kraj: Objížďku jsme chtěli jinak
Kraj zase upozorňuje, že stojí jen za jedním uzavřením.
„Povolení uzavírky ulice U Pojezdu od 1. dubna do 17. června vydal Magistrát města Olomouce," sdělila mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.
Úředníci hejtmanství podle ní postupovali zcela v souladu se zákonem.
„Krajský úřad vždy dbá, aby uzavírka byla omezena na nejkratší možnou dobu, objížďka byla řádně technicky zabezpečena a byla z hlediska provozu vyhovující a aby byl umožněn přístup k sousedním nemovitostem," doplnila mluvčí.
Připomněla, že krajský úřad chtěl původně provoz v Pavlovické z Olomouce zachovat, objížďku na příjezdu navrhoval vést po Edisonově kolem konečné tramvajové linky číslo 4.
S tím ale nesouhlasili zástupci města.
„Vzhledem ke skutečnosti, že investorem ani jedné akce není Olomoucký kraj, nemá jakoukoliv možnost ovlivnit rychlost stavebních prací," dodala Kamila Navrátilová k přípravě nákupní zóny a opravám podjezdu.
Přesto ve svém jednání vidí Edgar Faber smysl. „Jde mi o to upozornit. Když se nikdo neozve, bude to příště třeba ještě horší," poznamenal řidič.