Červeně napsaný rok 1989 a na něm modrý přepis číslic roku loňského. Součást loňské grafiky, která zaplňovala Olomouc plakáty a jinými tiskopisy, zobrazovala dvacetileté výročí od pádu komunismu.

Tvůrce veškeré designové stránky je z olomoucké grafického studio BastArt.cz, které na těchto materiálech spolupracovalo s dalšími institucemi.

Konkurenci v soutěži s názvem Tourpropag 2010, konané na konci května v Písku, měl velkou. Jen v kategorii plakát se přihlásilo 99 tvůrců, ovšem prvenství právě v uvedené kategorii si z jižních Čech do Olomouce přivezl třiadvacetiletý Radek Holík.

„V logu měly být dva letopočty (1989 a 2009) a pořád jsem se snažil najít symbol, co by to období vystihoval. Chtěl jsem se vyhnout obvyklým klišé, která navíc odkazují na dobu minulou, nikoliv současnou, jako je třeba victorka, tedy V vytvořené z prstu a podobně. Uvědomil jsem si, že nejdůležitější jsou ty letopočty, aby si lidé uvědomili, jak dlouho už můžou ,,svobodně dýchat“,“ naznačil počátky tvoření návrhu.

„Hlavní myšlenkou je to, že letopočet 1989 je červený, tedy v barvě komunismu, a 2009 barvou modrou, což je barva demokracie. Dohromady s bílým pozadím to tvoří trikoloru, symbol české státnosti,“ vyzdvihl.

Celé logo dotváří text, který vytvořili ve studiu za pomoci autentického dvacet let starého psacího stroje.

„V kombinaci vizuálně moderního pojetí symbolu, oněch dvou překrývajících se letopočtů, a dobové typografie se nám podařilo navodit odkaz k dobám minulým a propojit je se současností,“ podtrhl Holík.

Stejné vizuální zpracování pak měl i nápis Olomouc, který byl na každém tiskopisu a plakátu po pravé straně.

„Plakáty velmi obohatily dobové fotografie Petra Zatloukala, které jsou ovšem pozitivní, například lev s trikolorou, náměstí plné šťastných lidí,“ doplnil závěrem mladý grafik.

close zoom_in
PODÍVEJTE SE NA VIDEO

JAK SE SLAVILO 20 LET LISTOPADU v OLOMOUCI