Olomouc bezhotovostní způsob parkování vyhlíží už několik let, zatím ale vždy skončilo u plánů. Město teď chce problém vyřešit.

„Naším dlouhodobým zájmem je posunout stav, který v Olomouci vnímám jako středně středověký," zmínil primátor Antonín Staněk (ČSSD) zastaralý způsob placení, kdy musejí řidiči nejprve najít automat a pak ještě drobné.

Odborná komise proto v posledních měsících pracovala na variantách, jak systém posunout.

„Navrhuje nám dva způsoby bezhotovostní úhrady za parkování. Jeden je prostřednictvím SMS zpráv, druhý přes platební aplikace chytrých telefonů. Na radě jsme se rozhodli, že bychom šli cestou obou možností, protože ne každý má chytrý telefon," vysvětlil primátor.

Mimo to bude radnice usilovat o modernizaci parkovacích automatů. Cílem je platba bankovkami nebo kartou.

Softwarově je podle primátora město připraveno, případná investice by tak směřovala do nákupu techniky, kterou by strážníci auta kontrolovali.

Nejlevnější MHD i parkování

V dohledné době se má změnit i cena za parkovného.

„Bude to mít dopad na stávající podobu parkovacích zón. Dnes máme dvě sazby deset a dvacet korun, což je pro SMS trochu technický problém," řekl Staněk s tím, že novinky by radnice chtěla spustit do konce prvního čtvrtletí příštího roku.

Zóny placeného parkování se také možná rozšíří.

„Olomouc má kromě nejlevnější MHD i nejlevnější parkování. Ve městech naší velikosti bývá částka kolem třiceti korun," uvedl primátorův náměstek Aleš Jakubec (TOP 09), podle kterého by se měla výše poplatku sjednotit.

Zdražení by se nicméně vracelo do vyšších nákladů na provoz systému placení přes SMS a aplikace. Zprostředkovatelé si totiž berou procenta z celkových částek.

„Primárně však nejde o peníze, ale o to přimět lidi, aby autem do centra nejezdili. Možná vyšší cenou. Případně aby zde nestáli tak dlouho a obrátkovost se zvýšila," sdělil Jakubec a odkázal na studii, podle které je parkovacích míst v centru Olomouce dostatek.

Plánují se záchytná parkoviště

V současnosti je ale parkovací dům v Koželužské ulici využívaný jen málo. V úvahu přichází takzvaný inteligentní systém, který by řidiče na volná místa navedl.

Výhledově mají středu města ulevit i záchytná parkoviště v okrajových částech.

O dvou se uvažuje ve Slavoníně u budoucí konečně tramvajové trati. Její prodloužení z Nových Sadů má však zpoždění.