Část parkovacích automatů nerozměňuje a nevrací, pokusy uhradit platbu přes smsku jsou často marné a o mobilní aplikaci málokdo ví.

Spousta řidičů tak od auta míří rovnou k nejbližšímu automatu, po cestě přitom loví drobné z kapes.

„Zatím platím hotovými. Zkoušel jsem i smsku, ale bez úspěchu, telefon mi hodil chybu,“ popsal svoje zkušenosti mladý tatínek, když v Lafayettově ulici usazoval syna do auta.

Někteří řidiči zůstávají konzervativní a nové metody ani nezkouší.

„Vždycky si kupuji lístek. Slyšel jsem i o sms parkování, ale zatím mě to neláká,“ přiznal Karel Krajčovič z Olomouce.

Nedávno spuštěná mobilní aplikace je pro něj úplnou neznámou. „O tom slyším poprvé,“ dodal čtyřiapadesátník.

Automaty se špatně hledají

Nejstarší a zároveň tradiční způsob, automat, volí často i přespolní.

„Pokud najdu v blízkosti parkovací automat, tak si koupím lístek. O nových způsobech jsem slyšel, ale nevyužívám je,“ řekl Tomáš Šulák z Veselíčka na Přerovsku.

Město podle něj novým metodám placení nedělá dostatečnou reklamu.

„Možná by stálo za to, aby město Olomouc informovalo starosty obcí v kraji, aby tyto možnosti mezi lidmi propagovali,“ navrhl šestačtyřicetiletý muž, který ve své obci starostuje.

Lístek za přední sklo auta dává i Jakub Vinš.

„Jiné způsoby ani neznám, nejsem z Olomouce. Automaty jsou tady navíc hrozně špatně vidět, hledal jsem několik minut,“ svěřil se třicátník z Kladna během vhazování drobných do automatu na rohu Lafayettovy a Javoříčské ulice.

Revoluce v hrazení parkovného v Olomouci nastala v červenci 2017.

Ve městě zanikly dvě zóny, cena se sjednotila na 30 korun za hodinu.

A především vůbec poprvé šlo v červenci minulého roku parkovné zaplatit pomocí sms zprávy.

Aplikace pro smartphone zatím neznámá

Čerstvou novinkou, která v Olomouci funguje jen pár dní, je webová aplikace do smartphonu.

Řidiči nemusí nic instalovat, aplikaci si stačí otevřít v internetovém prohlížeči.

Platit lze buď platební nebo palivovou kartou CCS, kterou stačí spárovat jen při prvním použití aplikace.

Radnice zatím problémy s parkovacími automaty neřeší.

„Problém může souviset například s tím, že sms byla špatně zadaná, nebo s tím, že zejména firemní telefony funkci služby sms premium nepovolují,“ řekla mluvčí města Radka Štědrá.

Na webovou aplikaci si podle ní řidiči musejí teprve zvyknout.

„Žádné podněty od řidičů tady zatím neevidujeme. Služba funguje od 3. dubna, takže je předpoklad, že se s ní řidiči postupně seznamují,“ doplnila mluvčí.

Předpotopní stroje mají zmizet

Podle mluvčího městské policie Petra Čunderleho prochází parkovací automaty neustálou modernizací.

„Zóna placeného parkovaní se datuje do roku 1997. K modernizaci dochází průběžně, nově automaty nabízí od druhé hodiny možnost platby po dvaceti minutách za deset korun,“ doplnil mluvčí.

V dohledné době by tak snad měly být minulostí i předpotopní stroje, které nevracejí mince nebo například nepřijmou padesátikorunu.

Další změny v hrazení parkování zatím radnice neavizovala. Soustředit se teď chce na novou webovou aplikaci.

„První vyhodnocení této služby i jejího využívání proběhne zhruba za měsíc, kdy budeme disponovat statistickými údaji. Během prvního týdne zaplatilo prostřednictvím aplikace 24 řidičů,“ doplnila Radka Štědrá.

O všech způsobech hrazení parkovného informuje město na dodatkových cedulích u parkovacích ploch.