Galerie Šantovka současné podmínky omezeného parkování zdarma zatím měnit nebude. Upravovala je nedávno.

„Že by nám v ulici ubylo aut, to jsem si zatím nevšiml. Zato jsem minulý týden kterýsi den opět parkoval až u věznice. A plynaři jsem musel dát o 40 korun víc, protože město prodloužilo dobu, od kdy se musí platit. Přijel k nám na osm, jako obvykle,“ hodnotil první dny pan Zdeněk, který bydlí ve Vančurově ulici.

Nově dráž a už od 8 ráno

Dosavadní zónu placeného parkování nově rozdělilo město na dvě označené A a B. Výši parkovného zvedlo ze 30 korun za hodinu na 100 korun v pěší zóně (A), jedná se o necelých 200 míst, a 40 korun ve zbylém centru Olomouce (B). Zároveň prodloužilo dobu, po kterou musejí řidiči platit. Dříve to bylo od 9. hodiny, nově už od 8:00. Ceny parkovacích karet pro rezidenty a abonenty jsou na současné úrovni.

close Nové zóny placeného parkování v Olomouci: A (červeně) 100 Kč/hod, B (zeleně) 40 Kč/hod info Zdroj: MP Olomouc zoom_in Nové zóny placeného parkování v Olomouci: A (červeně) 100 Kč/hod, B (zeleně) 40 Kč/hod

Za pětadvacet v Palackého

V rámci zóny B a na jejím okraji však stále existují možnosti, jak ušetřit. Nabízejí je soukromníci. Ploch je přímo v centru či pár kroků od něj několik.

Například v Palackého ulici poblíž prodejny jízdních kol zaplatí motoristé za hodinu 25 korun.

O pět korun více přijde hodina na parkovišti na třídě Svobody mezi Moravským divadlem Olomouc a hotelem Trinity.

Za 35 korun na hodinu zaparkují své vozidlo u Terezské brány.

Koželužská: obsazenost na třetině

Zatímco v ulicích je stále plno, volná místa najdou řidiči ve veřejných podzemních parkovištích a parkovacích domech. V centru jsou tři, z nichž jeden je zaplněný v průměru pouze z jedné třetiny. V Namiru aktuálně zaplatí za hodinu 30 korun a v Koželužské ulici o pět korun méně.

„Systém jsme modernizovali, je zde mnohem více bezpečno. Prostory jsou pod dohledem kamer, večer je zavřeno, přístup mají pouze lidé, kteří zde parkují,“ popisovali provozovatelé parkovacího domu v Koželužské ulici.

„Přesto je maximální vytíženost 40 procent, jinak v průměru třetinová. Část parkovacího domu, od pátého patra nahoru, jsme byli nuceni zavřít. Pokud by se zájem zvýšil, zareagujeme a kapacity otevřeme,“ dodal zástupce společnosti Central Parking Olomouc.

U Šantovky dvě hodiny zdarma

Zadarmo jsou první dvě hodiny v podzemním parkovišti Galerie Šantovka, stejně tak na plochách u obchodního centra.

„Co se týče počtu zaparkovaných vozidel, či doby parkování, prozatím neevidujeme markantní změny. Ale celkově to budeme moci vysledovat až po měsíčním provozu, neboť i Galerie Šantovka změnila svoji parkovací politiku již o několik týdnů dříve, ještě před rozhodnutí města,“ hodnotila „dopady“ zdražení v olomoucké zóně ředitelka centra Michaela Mitáčková.

Parking zdarma v Galerii Šantovka v garážích i na venkovních parkovacích plochách je zkrácen ve všední dny na dvě hodiny, následně se již platí za každou započatou hodinu. O víkendu je to pak čtyři hodiny zdarma.

Po vybudování Galerie Šantovka 2 naroste počet parkovacích míst o dalších 700 míst.

„Šantovka tak ještě posílí svoji roli největší parkovací kapacity v centru Olomouce,“ dodal mluvčí Galerie Šantovka Petr Hlávka.

Parkovací karty nahradí "digitál"

Rozdělení zóny placeného parkování na dvě, úprava cen krátkodobého parkování a prodloužení doby placeného stání jsou součástí zavádění nové parkovací politiky v Olomouci. Zahrnuje i vznik nového fondu mobility, do kterého podle radnice poputují veškeré finanční prostředky vybrané za parkovné ve městě.

„Z něj bude radnice hradit například výstavbu nových parkovacích míst, cyklostezek, autobusových zastávek, a další investice pro zvyšování bezpečnosti v dopravě,“ uvedla mluvčí magistrátu Radka Štědrá.

V první fázi se podle radnice bude z fondu mobility hradit přechod na nový systém a celková digitalizace, ke které by mělo dojít ještě letos na podzim.

„Kromě výměny stávajících parkomatů a zprovoznění auta s kamerami sloužícího pro efektivnější kontrolu, budou nově všechny informace týkající se parkování v digitální podobě,“ sdělila.

V praxi to bude znamenat, že řidiči už nebudu muset vozit parkovací kartu za předním sklem. Strážníci si při kontrole budou moci všechny potřebné údaje ověřit v systému podle registrační značky auta.