Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Parkování na sídlištích: zlepšení je stále daleko

Olomouc - Přecpaná parkovací místa, auta odstavená u popelnic nebo na přechodech pro chodce jsou v Olomouci každodenní realitou. Zaparkovat po sedmé večer napříkald na Povlu či Mačkalově je prakticky nemožné. Magistrát o problému ví, řešení je však prý běh na dlouhou trať.

4.6.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Matej Slávik

„Zaparkovat po sedmé večer je téměř nemožné. Většinou jsou už všichni doma a člověk nenajde volné místo. Pak jsou tady do toho úplně zbytečné zákazy zastavení. Lidé to proto musí řešit tak, že zastaví na zákazu nebo auto postaví z půlky na chodníku a z půlky na cestě,“ řekl Michal Sládek ze sídliště na Povlu.

„I když sem policisté jezdí, podle mě to také chápou. Botičky nebo pokuty proto moc nedávají. Pokud někdo nestojí provokativně v zákazu zastavení nebo v místech vyhrazených pro invalidy, tak jsem žádnou botičku ještě neviděl,“ pokračoval.

Stojí u obchodu

Vysvětlení problému s parkováním je podle Sládkových slov velice prozaické. „Dnes má každá průměrná rodina dvě auta, když se jí daří, tak si koupí i třetí. Parkoviště se proto hned naplní. Je tady zkrátka hodně aut a málo místa,“ dodal.

Lidé řeší problém s parkováním na sídlištích různě.

„Dřív se dalo parkovat po obou stranách Zikovy ulice. Pak se ale tady stalo několik nehod, a tak to zrušili. Pro nás to znamená, že když se teď zaplní jediný pruh, na kterém se dá parkovat, tím to končí. Proto musíme auta nechávat akorát na velkých parkovištích u Alberta nebo na druhé straně u Billy. Je to jediná možnost, jinde tady není po určité hodině šance zaparkovat. Mnozí to však mají domů celkem daleko. Já naštěstí bydlím téměř uprostřed od obou obchodů, takže si můžu parkoviště vybrat podle toho, kde je místo,“ povzdechl si další z obyvatel sídliště Václav Kačírek.

Více bytů, více aut

Problematická situace s místy k stání je i nedaleko odtud, v Topolové ulici ve Slavoníně. Na nedostatek prostoru pro odstavená auta si postěžoval David Strakoš.

„V naší ulici situace vypadá asi tak, že večer po šesté, pokud člověk už auto nemá odstavené, má více méně smůlu. V pěti nových domech, které tady na přelomu let 2001 a 2002 postavili, jsou malometrážní byty. Na jeden dům tak připadne kolem 39 bytů. V domech sice jsou vybudované podzemní garáže, ale tam se vejde jenom 14 aut. Zbytek musí většinou podélně stát u cesty, která také není moc široká. Z toho pak zase vznikají problémy s odvozem odpadu, protože popeláři s velkými auty se nemůžou k domům dostat,“ řekl Strakoš.

„Když si člověk nechytne místo ani na trávě, ani na provizorním parkovišti u vjezdu do ulice, nezbývá mu jiná možnost, než auto nechat na parkovišti ve Schweitzerově ulici, ale to se pak domů pěkně projde,“ pokračoval.

Najít místo ale není jedinou komplikací, se kterou musí obyvatelé těchto domů zápasit. Jak David Strakoš dále dodal, pomačkané plechy na blatnících nebo popraskané nárazníky nejsou ojedinělým jevem.

Nikdo to nečekal

Magistrát města o tomto problému ví, podle Milana Fazekaše, vedoucího oddělení státní správy na pozemních komunikacích, je to však historické dědictví z minulých let.

„Až do roku 2005, kdy olomoucký magistrát přijal změnu územního plánu a zpřísnil v ní nové podmínky pro výpočet parkovacích ploch pro obytné domy, platila norma ještě z osmdesátých let. V té době nikdo nepředpokládal, že by se počet aut mezi obyvateli rozrostl do takové míry, jak se to děje v posledních letech,“ uvedl Fazekaš.

„Problémy na sídlištích jako Mačkalov, Povel Čtvrtky nebo jiných v Olomouci proto nejde vyřešit ze dne na den. Tyto lokality jsou místy, kde byl problém s parkováním už předtím, než se začali stavět nové domy. Nedostatek míst se tak nedá vyřešit jiným způsobem, než stavbou patrových parkovacích objektů. Ve Slavonínské ulici s tím územní plán dokonce počítá, je však otázkou, jestli se najde vhodný soukromý investor nebo jestli bude ze svého rozpočtu tuto stavbu radnice někdy schopna zaplatit,“ pokračoval.

Olomoucký magistrát si v dubnu loňského roku nechal odborem koncepce a rozvoje vypracovat vyhledávací studii pro parkovací objekty jak v centru města, tak v zastavěných částech mimo něj. Vhodná místa pro tyto stavby jsou proto známá, jejich realizace je však většinou velice drahá.

Jaké jsou vaše zkušenosti s parkováním ve vašem bydlišti?
Jak by podle vás bylo možné stále se horšící situaci zlepšit?

Váš názor můžete připojit v diskusi pod článkem.

Autor: Matej Slávik

4.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Výběh vlků Hudsonových v olomoucké zoo
5

Případ dítěte pokousaného vlkem policie odložila

Ilustrační foto.

Bezdomovci se ve Šternberku porvali, jeden zemřel

Praktičtí lékaři na Olomoucku stávkují, neotevřou ordinace

Dveře ordinace ve středu neotevře řada praktických lékařů a ambulantních specialistů v Olomouckém kraji.

Rondel u Globusu dostane "bypass". Pro novou spojku do Řepčína

Nikoliv páté rameno, ale další nový podélný pruh bude mít v budoucnu kruhový objezd nedaleko obchodního centra Olomouc City na výpadovce z Olomouce na Mohelnici.

Floru zaplnila burza práce, nejvíc táhly supermarkety

Ženy ve středním a vyšším věku se zkušenostmi v administrativě byly spolu s žáky devátých tříd nejpočetnější skupinou návštěvníků Burzy práce a vzdělání 2017.

VIDEO: Převrácený jeřáb po tragédii stále visí nad vodou

Mimořádně komplikovaným úkolem je vyproštění havarovaného autojeřábu z hrany dolní nádrže přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. Ani pátý den po nehodě práce ještě nezačaly.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení