Desítky míst pod střechou nabízejí podzemní parkoviště u nádraží, pod budovou Namiro v Hynaisově ulici, nákupní Galerie Šantovka a parkovací dům v Koželužské ulici. Zatím to musí Olomouci stačit. Vhodný pozemek město nemá a ve výhledu tak další projekty nejsou.

„Nejvíce připravený byl parkovací dům při stavbě víceúčelové haly u zimního stadionu. Podle mne ale hala nikdy nevznikne. Myšlenek bylo víc, například udělat podzemní parkování pod třídou Svobody. Jenže to by byla investice přes miliardu," zmínil některé projekty náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec (TOP 09), který dohlíží na odbor koncepce a rozvoje.

V minulosti se uvažovalo například také o parkovacím domu na třídě 17. listopadu, v územním plánu je opět mimo jiné možnost části Palachova náměstí. Pozemky tam patří místní židovské obci, která zde provozuje povrchové parkoviště pro asi šedesát aut. Příští rok zvažuje budku se správcem nahradit závorami, automatem a pokladnou, zamýšlí také opravit povrch.

„Pokud by se ovšem v budoucnu objevil nějaký záměr, jsme připraveni s případným investorem jednat," připustil i myšlenku parkovacího domu předseda židovské obce Petr Papoušek.

Dodal, že město zde už kolem roku 2008 připravovalo projekt podzemního parkovacího systému, kvůli ekonomické krizi se ale nenašly peníze ani soukromý investor.

Podzemní parkoviště v Olomouci - přehled

Další kroky

Olomouc měla představu, že se parkovací politice pověnuje šířeji, těsně ji však nevyšel na to určený projekt. Plán byl zaměřit se na celé město, najít nejvhodnější místa pro odstavná parkoviště a podobně. Teď zvažuje, jak najít peníze jinde.

„Zadali jsme každopádně studii na řešení parkování na Svatém Kopečku, protože tuto lokalitu auta trápí asi nejvíc. Neříkám ale, že tam má stát parkovací dům, ten už nejspíš padl," dotkl se Aleš Jakubec diskutované možnosti třípodlažní stavby pro zhruba 360 aut.

Lenost řidičů a cenová parkovací politika

Parkovacích míst je podle něj v Olomouci dostatek, nejsou ale správně využita.

„Je to například lenost řidičů zaparkovat v garážích v Koželužské ulici a jít jít pěšky do kopce do centra. Neumím si vysvětlit, proč tam neparkují," přemítal náměstek. Příčinou může být, že cena za placené parkování je ve městě stejná jako ve zmíněných garážích Central Parking Olomouc, tedy 20 korun za hodinu.

„Ohledně cen parkování by měla přinést odpovědi nová parkovací politika. Řekla by také, jestli neudělat zonaci. Například že by na náměstí Republiky stála hodina padesát korun, když budu hodně spekulovat," nastínil Aleš Jakubec teoretickou variantu.

S názorem, že míst pro auta i parkovacích je ve městě dost, souhlasí i obchodní zástupce Central Parking Olomouc. Změna je ale podle něj potřeba, aby se parkovací domy plně využily.

„Ve velkoměstech západní Evropy funguje systém zón, který by nebyl špatný ani v Olomouci. Turisté tady vidí jen plné ulice aut, třeba Na Hradě, v Hrnčířské, v Kapucínské… Myslím, že kolem některých památek by se ani stát nemělo," domnívá se Adam Nastoupil.

Přes deset let starý parkovací dům nyní nabízí 450 míst, obsazenost je zhruba pětinová.

„Město nás roky intenzivně ignorovalo. Snažili jsme se do toho v minulosti proniknout a vytvořit v Olomouci centrální parkovací systém, ale marně. Jednáme s radnicí o nějakém zlepšení," dodal Adam Nastoupil. Zákazníky by mohlo přinést i využití blízkých Hanáckých kasáren jako nového úřadu, na provozovatele se ale zatím nikdo neobrátil.

Aktuální staistiky nejsou k dispozici

Aktuální čísla, jak se parkovacím domům včetně těch nových daří, město nemá.

„Od doby, co další parkovací objekty vznikly, se žádná analýza nedělala. Novou budeme mít zpracovanou do jednoho roku. Dá se ale předpokládat, že auta z ulic stáhly," odhadoval vedoucí odboru koncepce a rozvoje magistrátu Marek Černý.

Mohly by tak přijít i návrhy, jak stávající parkovacích místa využívat co nejohleduplněji k životu ve městě.

„Součástí parkovací politiky je celkový informační systém, který řidiče navede na volné místo, elektronická evidence volných míst, kdy pod každým parkovacím místem jsou senzory, různé mobilní aplikace. Ale to se týká spíš centra a širšího centra," dodal k vizi smysluplného rozmístění aut náměstek Jakubec. Pomoci by mělo i zvažované odstavné parkoviště u krematoria v Neředíně.

Lokality pro vícepatrová stání vytipované ve městě jsou vždy v návaznosti na jiný způsob dopravy, tedy například tramvaje.

„Územní plán řeší parkovací objekty ať už ve vazbě na přestup nebo na snížení deficitu parkování v centru," sdělil Marek Černý.