Zařízení, kde se podle pacientů starají nejlépe, dostala v úterý v Olomouci certifikát Spokojený pacient. Ocenění může posloužit jako vodítko při volbě zdravotnického zařízení nemocným, kteří na vyšetření či zákrok teprve míří.

Kdo uspěl nejlépe? Suverénně brněnský Masarykův onkologický ústav, který získal ocenění ve třech kategoriích. V kategorii lůžková zdravotnická zařízení zvítězila Fakultní nemocnice Hradec Králové.

FNOL obsadila desátou příčku.

„Fakultní nemocnice uspěla průměrně. Dostali jsme se na standard, což není špatné, ale ani dobré. Loňský rok jsme se však soustředili zejména na akreditaci vypovídající o bezpečí pro pacienty. Jejich spokojenost je pro nás hlavním tématem pro letošek. Proto předpokládám, že v dalším roce bude fakultní nemocnice patřit mezi nejlepší,“ reagoval ředitel FNOL Radomír Maráček.

Hodnocení nemocnic za rok 2009: Souhrnná spokojenost

1. Masarykův onkologický ústav 85,74%
2. Nemocnice Na Homolce 83,83
3. Fakultní nemocnice Hradec Králové 82,66
4. Fakultní nemocnice Ostrava 82,33
5. Institut klinické a experimentální medicíny 82,19
6. Fakultní nemocnice Plzeň 81,30
7. Fakultní nemocnice v Motole 81,18
8. Fakultní nemocnice Na Bulovce 79,69
9. Fakultní nemocnice Královské Vinohrady 79,54
10. Fakultní nemocnice Olomouc 79,36
11. Všeobecná fakultní nemocnice v Praze 78,79
12. Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně 78,77
13. Ústav pro péči o matku a dítě 77,58
14. Fakultní Thomayerova nemocnice s poliklinikou 76,45
15. Fakultní nemocnice Brno

Podrobné výsledky: HODNOCENÍ NEMOCNIC.CZ

Informace na podzim sbírali zpracovatelé projektu v patnácti tuzemských nemocnicích a ústavech, psychiatrických léčebnách a rehabilitačních zařízeních. Zvláště pak hodnotili sestry, lékaře, případně další profese.

Celkem v obsáhlých dotaznících odpovídalo na 26 tisíc pacientů, přičemž návratnost vyplněných formulářů dosáhla 72 procent. Vyjadřovali se anonymně.

Průzkum, který si resort zdravotnictví nechal provést již třetím rokem, je v Česku jediným srovnatelným s mezinárodními standardy.

„Chtěli jsme, aby managementy těchto zařízení měly na stole podrobnou zprávu o tom, kde se mají zlepšovat, kde pacienti pociťují nedostatky a aby výsledky bylo možné hodnotit meziročně,“ uvedla ministryně zdravotnictví Dana Jurásková, která v Olomouci předala certifikáty kvality těm, s nimiž byli pacienti spokojeni nejvíce.

„Názor pacienta je velmi významný zejména proto, že zdravotnictví je služba,“ podotkla s tím, že požadavky na certifikaci se mohou s rozvojem projektu zpřísňovat, aby motivovaly nemocnice k dalšímu zlepšování.