Nejvíc peněz poputuje do Šternberka nebo Hluboček, příští rok pak do Domašova nad Bystřicí.

Dlouho očekávaná je především modernizace šternberského nádraží.

„Cílem projektantů bylo nalézt optimální řešení stavebních úprav tak, aby si nádraží zachovalo svůj původní ráz a zároveň odpovídalo současným potřebám železniční dopravy. Z tohoto pohledu je nutné odbourání patra i bočních částí objektu,“ uvedl ředitel Správy osobních nádraží SŽDC v Olomouci Gabriel Jursa.

Samotná rekonstrukce bude rozdělena do tří etap a bude se koordinovat s připravovanou modernizací trati Olomouc – Uničov – Šumperk.

Celkové náklady předpokládáme kolem 34 milionů korun.

„Práce chceme zahájit ještě letos, dokončit nejpozději do jara roku 2020,“ doplnil Jursa.

V Hlubočkách se bude bourat a vylepšovat

V rámci plánu oprav se SŽDC zaměřila také na zanedbaná nádraží na trati z Olomouce do Moravského Berouna. Konkrétně se jedná o výpravní budovy v Hlubočkách, Hlubočkách-Mariánském Údolí a také ve Velké Bystřici.

„Prvně jmenovaná rekonstrukce bude nejnákladnější a vyžádá si přibližně 17 milionů korun. Zachová se secesní ráz budovy. Odbourají se prostory, které neslouží provozu dráhy, odstraní se průchod a současně se zdemoluje zchátralý navazující objekt v majetku Českých drah. Rekonstrukcí projdou vnitřní prostory pro cestující i celé okolí nádražní budovy,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

V Hlubočkách-Mariánském Údolí dosáhne kompletní rekonstrukce budovy částky přibližně 7,5 milionu korun.

„Odbourání přístavků, vybudování nových toalet pro cestující, opravu fasády a výměnu oken a dveří plánuje správce budovy také ve Velké Bystřici, zde náklady překročí 5 milionů korun,“ pokračovala mluvčí.

Dvě olomoucké stanice zkrásní

Opomenuty podle ní ale nezůstanou ani menší budovy na nádražích Olomouc-Řepčín a Olomouc město.

„V Řepčíně se odbourají zbytné prostory a projektováno je zajímavé řešení exteriéru budovy odkazující na přilehlé Moravské železárny. Objekt je v nevyhovujícím stavu a plánovaná oprava za přibližně 6,9 milionu korun je zcela nezbytná,“ sdělila Kateřina Šubová.

Také staniční budova v Olomouci městě se dočká nové fasády za 3,35 milionu korun.

„Za zmínku stojí i čerstvé zahájení stavebních prací na nádraží v Grygově, který je nemovitou kulturní památkou a práce zde probíhají v úzké spolupráci s památkáři,“ poznamenala mluvčí s tím, že letos se také budou projektovat opravy nádraží v Domašově nad Bystřicí a Moravském Berouně, kde jde o celkovou rekonstrukci.

„Aktuálně běží stavební řízení, náklady budou přibližně 18,75 milionů. Řeší se optimalizace vnitřní dispozice a objemu budovy pro soudobé potřeby dráhy, ale třeba i zvýšení komfortu pro cestující. Z architektonického hlediska dojde ke změně vzhledu budovy ubouráním 1. patra a části s WC, bude nová střecha, udělá se zateplení. Dispozičně dojde ke změnám vytvořením WC pro cestující v budově, služební místnosti zůstanou zachovány,“ popsala ještě změny Kateřina Šubová. 

Největší plánované opravy nádražních budov na Olomoucku v letech 2018 a 2019

Šternberk – 34 milionů
Hlubočky – 17 milionů
Hlubočky – Mariánské Údolí - 7,5 milionů
Olomouc – Řepčín – 6,9 milionů
Velká Bystřice – 5 milionů
Olomouc město – 3,35 milionů
Grygov – 3,3 milionů

Projektová dokumentace (předpoklad zahájení prací 2019)

Domašov nad Bystřicí – 18,75 milionů
Moravský Beroun – 12 milionů