Výluka, která měla skončit dnes (úterý), potrvá do 1. listopadu. Geologie ve svazích Oderských vrchů a dopady místních podmínek na kamenné stavby jsou totiž podstatně složitější, než projektanti předpokládali.

„Lidé to samozřejmě berou tak, že po 140 letech je potřeba tunely opravit. Spousta obyvatel jezdí osobními auty, všichni se situaci nějak přizpůsobili. Další dva týdny už nějak vydržíme," reagoval starosta Domašova nad Bystřicí Ladislav Števanka.

Práce plánované na tři a půl měsíce začaly v červenci a odklonily hromadnou dopravu z kolejí do náhradních autobusů na objízdnou trasu.

„Vše funguje, nikdo si nestěžoval, že by se vyskytly nějaké zásadní problémy," poznamenal k organizaci dopravy starosta.

Tunely v průsmyku už volaly po opravě. Některé části byly v havarijním stavu a z klenby vypadávaly kameny. Zároveň se investor rozhodl vylepšit technický stav kompletně celých tunelů. Konkrétně Domašovský musel projít kompletní výměnou ostění, dělníci museli zdivo stabilizovat a obnovit bezpečnostní značení.

SOUVISEJÍCÍ: Velká oprava starých tunelů v údolí Bystřice. Podívejte se zblízka

Nečekané problémy s horninovými poruchami

Při opravě však odhalili složitější problémy, se kterými ve skalnatém a strmém terénu investor nepočítal a možná ani počítat nemohl.

„Nadloží horninového masívu je oproti předpokladu, který vycházel z průzkumu, zasaženo častějšími horninovými poruchami souvisejícími s výrony vody, což je důvodem nestability horninové klenby původního výrubu," objasňoval mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Musejí proto posunout provizorní portál více než pět metrů, což znamená odbourání části betonu, odkopy nestabilní horniny, provedení stabilizace svahu betonem, kotvení, zvětšení plochy zabezpečení stavební jámy betonem.

„Musejí rovněž zajistit původní výrub postupně po pásech o délce jednoho metru kotvením injektovanými kotvami a primárním ostěním s výztuží, také je zapotřebí za pomocí trhacích prací provést dolamování spodní části výrubu pro umístění odvodnění," vysvětloval další práce, které si vyžádala geologická složitost lokality, kterou prochází železniční trať.

S maximálním nasazením

Další oddalování konce výluky správce trati nepředpokládá. Investor ujistil, že práce probíhají nepřetržitě, vyjma nezbytných technologických přestávek.

„Nasazení kapacit a strojního vybavení je maximální, které dovolí postupy a dispozice stavby. Vzhledem k nárůstu objemu prací, časově náročnějším postupům a k minimální časové rezervě v původním harmonogramu však není možné dokončit stavbu v původně plánovaném termínu," uzavřel mluvčí Pavel Tesař.