Čtyři sta metrů dlouhý úsek ulice od hotelu Palác k náměstí Republiky měla opravit vítězná firma Strabag.

Ta ale nakonec zakázku na největší investici roku asi před dvěma měsíci odřekla a město tak přišlo o šanci využít zhruba padesát milionů korun ze Švýcarských fondů, protože by nesplnilo podmínku skončit s pracemi ještě letos.

Novou veřejnou zakázku vyhlásilo město začátkem října. Firmy se mohou hlásit do začátku listopadu.

Olomouc věří, že po jednáních s ministerstvem dopravy se podaří získat na novou tramvajovou trať a opravu ulice finance z balíku evropských peněz určených pro Olomouckou aglomeraci.

Trať spolkne peníze na depo

Jelikož jejich výše je daná, bude částka pro tramvajovou trať na úkor plánu na přesunutí depa olomouckého dopravního podniku z centra města.

„Je již téměř jisté, že se přesun nestihne v současném volebním období, ani do roku 2023, kdy musíme dotace dočerpat," řekl náměstek primátora Ladislav Šnevajs (KDU-ČSL), který má na starosti evropské dotace.

Odhady jsou mezi 30 a 40 miliony.

„Přesněji to budeme vědět zhruba za čtyři měsíce, až bude hotová žádost o dotaci. Její součástí musí být analýza nákladů a přínosů," řekl Šnevajs (KDU-ČSL).

Město tak musí doložit pozitiva modernizace tramvajové trati, jako například počet přepravených cestujících.

Tramvaj z dotací, cesta z městské kasy

Původní předpoklady nákladů byly kolem 115 milionů korun, Strabag nakonec nabídl 68,5 milionu.

Ať už bude vítězná částka v opakované soutěži jakákoli, Olomouc počítá s tím, že dotace z ní pokryje 85 procent.

Dotovaná bude ale jen tramvajová trať, rekonstrukci chodníků a ulice musí město zaplatit z rozpočtu.

Práce by měly trvat pět až šest měsíců, k tomu je nutný i archeologický průzkum. Začít s ním dříve nejde.

„Bohužel to není z technologického hlediska možné, jelikož je průzkum provázán se snesením kolejiště a jeho hlavní část proto musí probíhat ruku v ruce se stavbou. Jde nám o to, abychom co nejvíce zkrátili omezení provozu na ulici 1. máje stavebními pracemi," vysvětlil Filip Žáček.

Na opravu třídy 1. máje Olomouc shání "jiné" miliony

Částečná náprava, problém zůstává

Naplánovaná podoba rekonstrukce se nelíbí části Olomoučanů.

V zastupitelstvu proti ní nejvíce vystopovalo hnutí ProOlomouc. Kritika mířila na nedostatek místa pro chodce.

Před Hospodou U Musea neboli Ponorkou měl být například parkovací záliv pro zásobování, který by citelně zúžil chodník.

Podobných překážek z pohledu pěších mělo být více.

„Na základě našich konkrétních námitek a řady jednání snad dojde zásluhou náměstka Žáčka, řady zainteresovaných úředníků a s nezištnou pomocí architektů Malého a Schneidera k částečné nápravě," zmínil člen hnutí Petr Daněk vítěze více něž patnáct let staré ideové soutěže na zpracování úseku od Paláce k náměstí Hrdinů.

Dodal, že chodník před rybárnou a u bývalé Mototechny by měl být rozšířen, před hotelem Palác by se mělo omezit parkování ve prospěch plochy veřejného prostranství.

„Řada problémů ale zůstane. Parkování je stále příliš mnoho, uprostřed chodníků budou stát lampy a trakční sloupy. Trasa podél hotelu Palác směrem do centra postrádá bezbariérové řešení," dodal Daněk s tím, že po zúžení ulice budou navíc cyklisté brzdit tramvaje.

Hotovo musí být do tří let

Vetší úpravy už by se nestihly.

„Tyto změny v současné době běží, nicméně pro jejich definitivní potvrzení je nezbytné získat 'razítko' stavebního úřadu. Jedná se o úpravy, které bylo vůbec možné provést v režimu změny stavby před dokončením. Směřují především ke zvýšení komfortu chodců," sdělil Žáček.

Celá rekonstrukce musí být hotová do konce roku 2019. Tehdy totiž skončí termín pro dokončení stavby včetně zkušebního provozu vydaný Drážním úřadem.