Rekonstrukce tramvajové trati, silnice a chodníků v olomoucké ulici 1. máje bude ukončena ke dni 21. listopadu.

Vyžádal si to rozsah nepředpokládaných stavebních prací a archeologického průzkumu, výsledkem kterého jsou unikátní nálezy.

Ty se město rozhodlo v ulici prezentovat prostřednictvím bronzového modelu Hradské brány.

Spěch a kontroverze

Proměna spojnice historického jádra Olomouce s cestou k hlavnímu nádraží začala letos v dubnu. Radnice na opravu spěchala kvůli dosluhující tramvajové trati, které hrozila stopka od Drážního úřadu.

Vyprojektovaná nová podoba třídy 1. máje byla kritizována pro přílišnou vstřícnost k autům. Opozice požadovala především více prostoru a komfortu pro pěší. Do plánů se jí na poslední chvíli podařilo dostat alespoň drobná vylepšení.  

V úvodu přestavby se archeologům mimo jiné povedlo odkrýt zbytky původně středověké brány, která střežila vstup do města až do druhé poloviny 19. století.   

Kontroverze vyvolalo umístění nových trolejových sloupů podél cesty v historickém centru města. Ty zde dosud nebyly, elektrické dráty pro tramvaje byly uchyceny na domech. (tau, kof)