Olomoučtí vědci získali velký grant, budou hledat superfunkční materiály

Olomouc – Superfunkční materiály, jejichž vlastnosti budou upravené na míru konkrétním aplikacím v medicíně, při ochraně životního prostředí, ve vysoce účinných katalyzátorech či elektronice, bude se svými kolegy hledat Michal Otyepka, fyzikální chemik z Univerzity Palackého v Olomouci.

5.1.2016

Michal Otyepka z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) Univerzity Palackého v OlomouciFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Před pěti lety stál u objevu nejtenčího izolantu na světě, fluorografenu a nyní tento úspěšný vědec z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) olomoucké přírodovědecké fakulty dosáhl až na prestižní grant Evropské výzkumné rady v hodnotě 1,8 milionu eur.

Díky tomu bude v příštích pěti letech hledat se svými kolegy nové, superfunkční materiály odvozené od grafenu, které najdou využití v medicíně při zobrazovacích metodách nebo detekci různých biomolekul v krvi, moči nebo přímo v buňkách pacientů.

„Pokud jde o mé pocity, je to kombinace radosti a zodpovědnosti. Věřím, že mi grant pomůže posunout se zase o kousek dál," svěřil se Michal Otyepka.

Michal Otyepka z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) Univerzity Palackého v Olomouci

Vědcům z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů olomoucké přírodovědecké fakulty pomáhá při práci také speciální mikroskop. „Tento mikroskop nám umožňuje pozorovat detailní strukturu vzorků. Obraz se pak přenáší do počítače a úžasné na tom je to, že jsme schopni vidět až jednotlivé atomy dvourozměrného materiálu. " řekl vědec Michal Otyepka. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Jeden z nejvýkonnějších ústavů v ČR

Grafen si lze zjednodušeně představit jako destičku z jedné vrstvy atomů uhlíku.

Je to lehká, mechanicky odolná hmota, více než 300krát pevnější než ocel. Mimořádně dobře vede elektřinu.

Přesto má grafen určité limity, které by jeho deriváty mohly odbourat.

Výzkumu se olomoučtí vědci věnují několik let.

„Máme k dispozici unikátní vybavení, díky němuž můžeme sledovat chemické modifikace grafenu na úrovni atomů, pozorovat chování molekul na povrchu 2D materiálů a studovat nejrůznější optické, magnetické či senzorické aplikace. Získaný grant jen potvrzuje, že RCPTM dnes patří mezi vědecky nejvýkonnější ústavy v České republice, zejména v oblasti chemického a nanomateriálového výzkumu," uvedl ředitel RCPTM Radek Zbořil, který se studiu grafenových derivátů dlouhodobě věnuje.

Obrovský úspěch, zviditelnění Olomouce

Grant Evropské výzkumné rady míří na olomouckou univerzitu poprvé a zdejší vědci věří, že brzy bude mít své následovníky.

„Je to obrovský úspěch pro RCPTM, přírodovědeckou fakultu i celou univerzitu. Opět to Olomouc zviditelní na vědecké mapě Evropy a zvýší naši prestiž. Nejde o to se něčím chlubit, ale být vnímáni jako kvalitní výzkumně orientovaná univerzita, která je schopna být silným a spolehlivým partnerem pro spolupráci i na těch nejsložitějších výzkumných tématech," doplnil děkan přírodovědecké fakulty Ivo Frébort.

Autor: Petra Pášová

5.1.2016 VSTUP DO DISKUSE

Ilustrační foto

Opilý muž napadl před olomouckým nádražím ženu

Srážka s převrácenou cisternou na D35 u Přáslavic
AKTUALIZOVÁNO
14

D35 u Olomouce zavřela havárie, ucpaly se i cesty okolo

Opilý šofér vletěl do ostrůvku a skončil na střeše. Z nemocnice pak utekl

Namol opilý šofér s mladou spolujezdkyní nezvládl řízení a otočil auto na střechu. Posádku auta převezli do nemocnice, z ní ale řidič utekl.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

"Nechtěný" volební skokan Brázdil opět první: Je to obrovská satisfakce

Další volbní triumf slaví olomoucký lékař a poslanec Milan Brázdil. Ačkoliv slavného "skokana" předcházejících voleb tentokrát krajské vedení ANO původně vůbec nepostavilo na kandidátku.

Sigma? Mnohem víc si věří, nepříjemná pro kohokoliv, chválí Kučera

Loni Sigmu vyzval dvakrát coby kouč Znojma, pokaždé odcházel poražen (1:2 a 1:4).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.