Společně s jeho známým Jaroslavem Fuglíčkem jsme se setkali v motorestu v Olomouci, když se vraceli z výstavy motocyklů v Brně a na zpáteční cestě na Vysočině vyzvedli unikátního amerického policejního harleye.

„Ten je můj,“ řekl Fuglíček v kožené bundě, kterému patří jedna z olomouckých prodejen chopperů a motorek.

„Jsou tři typy motorkářů. Ti, co se v motorkách rýpají od mlada, jezdí na nich a vydrží jim to po celý život. Pak tu jsou ti, kteří si motorku kupují jako módní doplněk. A pak jsem já,“ usmál se Morávek, který patří k majitelům motocyklu Harley Davidson.

„Značka Harley Davidson pro mě byla za totality symbolem svobody a nezávislosti. Až po revoluci jsem si splnil svůj sen,“ řekl motorkář, kterému se mezi svými přezdívá Blonďák.

Svůj stroj Electra Glide Ultra Classic si pořídil v roce 1997 a brázdí s přáteli silnice nejen napříč republikou, ale i za hranicemi. Pro oba muže znamenají motocykly totéž – zlaté paprsky v šedi všedních dnů.

„Je to nádhera, když si vyjedete, kam se vám zlíbí. Za volantem přemýšlíte nad spoustou věcí, ale na motorce vypnete a uvědomujete si jen ten požitek z jízdy, na kterou se plně soustředíte,“ popisoval Morávek.

Až zmizí sůl, ta motorkám škodí

Přitom srovnal základní rozdíl pocitů, které se liší mezi jezdci na chopperech a silničních motorkách.

„U silničních jde hlavně o požitek z rychlosti a adrenalinu, na chopperu si užíváte samotnou jízdu.“

S příchodem teplejších dní i oni čekají, až vyjedou na svou takzvanou první míli na začátku dubna.

„Pojede se z Prahy do Poděbrad. Bude to první oficiální zahájení sezony. Jinak se dá vyjet v podstatě kdykoli, ale my čekáme, až zmizí ze silnic sůl, která motorkám strašně škodí,“ vyprávěl Fuglíček.

Tail gunner hlídá zadek i předjíždění

Ten si stejný typ motorky, jako má Morávek, pořídil v roce 2003 a při spanilých jízdách dělá takzvaného tail gunnera.

„To je ten poslední v koloně a zároveň ten nejzkušenější,“ počastoval Morávek svého kolegu, který má na starosti kontrolovat, jestli za ním už nikdo z motorkářů nejede, tím řadu uzavírá a hlídá ji.

Například, když potřebují předjet nějakou překážku v pravém jízdním pruhu, je to on, kdo první vyjede do rychlejšího pruhu, tím ho pro další účastníky provozu uzavře a motorkáři před ním jeden za druhým postupně přejíždějí do levého pruhu a předjedou tak například pomalé vozidlo.

„No a na začátku je zase takzvaný road captain, ten uvádí trasu a rychlost,“ dodal Fuglíček.

Ženám to na motorce moc sluší

Oba dva chopperisté se shodují v jednom. K motorkám rozhodně patří i ženy.

„No to ano, jen škoda, že jsou cizí,“ začal se smát Morávek.

„Ne, to je legrace, jsem rád, že mám doma svou manželku. Ale pravdou je, že ženským to na motorce hrozně sluší a zvlášť, když ji řídí, a že jsou některé moc šikovné,“ vyzdvihl dále stejně jako to, že péče o motorku není starost, ale radost a vychytávání nejrůznějších detailů k tomu patří.