Paní doktorky si velice vážila. „Ale jak jsem zjistila, že účtuje výkony, které mi nebyly provedeny, ztratila jsem důvěru a odcházím hledat dobrého kožního lékaře, minimálně tak dobrého, jako byla ona," podělila se o zkušenost s olomouckou lékařkou jedna z pacientek na internetových stránkách Známý lékař.

Nebyla jediná, na niž měla dermatoložka vykazovat fiktivní výkony. Policie již doktorku vyšetřuje pro podezření z podvodu. Podle dosavadního šetření jdou škody do stovek tisíc korun.

Podle informací, které má Olomoucký deník k dispozici, měla lékařka vykazovat zdravotním pojišťovnám na jména některých pacientů desítky nákladných, ovšem nikdy neprovedených úkonů.

Pojišťovny, které se začaly výkazy zabývat na popud pacientů, nesrovnalosti potvrdily a podaly na doktorku trestní oznámení například Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra.

„Můžeme potvrdit, že v případu figurujeme jako poškozená strana," reagovala mluvčí pojišťovny Hana Kadečková.

Bližší informace o provedené kontrole ovšem poskytnout nemohla. „Probíhá policejní vyšetřování," vysvětlila mlčení i ke způsobené škodě.

VZP: Nemuselo jít o podvod

Výkazy olomoucké lékařky prověřovaly další zdravotní pojišťovny, a to na popud policie.

„Oslovili jsme čtyřicet pojištěnců, kterým jsme zaslali přehled úhrad za roky 2010 a 2011. Zpět reagovalo devatenáct klientů, přičemž šest mělo výhrady k tomu, že jim byla vykázaná jiná péče," informoval mluvčí VZP Oldřich Tichý.

Nato udělala pojišťovna vlastní revizi.

„Zjistili jsme rozpory ve vyúčtované a poskytnuté péči za 45 tisíc korun. Tím ovšem neříkáme, že šlo ze strany lékařky o podvod. Stává se, když nás lidé upozorní na rozpory, že se doktor upsal v rodném čísle," poznamenal ke kontrole Oldřich Tichý.

Dvě poškozené pojišťovny

Zatímco pojišťovna ministerstva vnitra se připojila k trestnímu řízení, VZP nikoli.

„Částka byla ze strany lékařky uhrazena. K trestnímu oznámení se připojovat nebudeme," sdělila Kateřina Filipiová z VZP.

Další zdravotní pojišťovna, Česká průmyslová zdravotní pojišťovna, péči vykazovanou olomouckou lékařkou nekomentovala.

„V této věci aktivně spolupracujeme s orgány činnými v trestním řízení. Další průběh šetření nebudeme komentovat, abychom nenarušili probíhající šetření," reagovala mluvčí Elenka Mazurová.

Kriminalisté zahájili trestní stíhání lékařky vloni na podzim.

„A to pro podvod v souvislosti s neoprávněným vykazováním zdravotní péče. V případu jsou nyní poškozené dvě zdravotní pojišťovny," informovala policejní mluvčí Marie Štrbáková.

Nevím, o čem mluvíte

Policie už vyslechla na pět desítek svědků.

„Škoda je vyčíslena na něco málo přes 500 tisíc korun," sdělila mluvčí policie s tím, že případ by měl být během několika následujících týdnů předán s návrhem na obžalobu státnímu zastupitelství.

Lékařka, která má dermatologické a laserové centrum v Olomouci, se odmítla k podezření jakkoliv vyjádřit.

„Nevím, o čem mluvíte," reagovala. „Nebudu se k tomu nijak vyjadřovat," sdělila na dotaz Olomouckého deníku, zda by se mohla vyjádřit k podezření z vykazování fiktivních výkonů.

Jméno obviněné lékařky má redakce Olomouckého deníku k dispozici, s ohledem na tiskový zákon se jej rozhodla nezveřejnit.

Zkontrolujte svého lékaře. Žádejte o výpisKaždý měsíc se lidem z výdělku ukrajuje suma na povinné zdravotní pojištění. Někdo přitom chodí k lékaři často, jiný neotevře dveře ordinace roky.
Všichni ale mají možnosti zkontrolovat, zda jsou na jejich účet u zdravotní pojišťovny vykazovány pouze vyšetření a lékařské zákroky, na kterých skutečně byli.

Pojišťovny tak i díky tomu mohou odhalit nesrovnalosti nebo dokonce podvody. Právě v těchto dnech je vhodná doba na to, obrátit se na pojišťovnu a požádat o takzvaný výpis z osobního účtu.

„Jestliže pojištěnec zažádá o výpis z osobního účtu, je zdravotní pojišťovna povinna písemně mu poskytnout jedenkrát ročně údaje o službách uhrazených za něj v období posledních dvanácti měsíců. Služba je bezplatná," informoval mluvčí VZP Oldřich Tichý. Každý si tak může zkontrolovat, zda zdravotní péče vyúčtovaná na jeho rodné číslo byla skutečně poskytnuta a je tedy oprávněně uhrazena.

Pokud pojištěnec zjistí, že ve výkazu není něco v pořádku, měl by pojišťovnu obratem informovat, aby nesrovnalost prošetřila.

„Bohužel, stále je jen malé procento pojištěnců, kteří v takovém případě se zdravotní pojišťovnou komunikují a chtějí situaci řešit. Klienti se obávají reakce „svého pana doktora", bojí se následně o kvalitu péče. Tato obava je ale zbytečná VZP provádí kontroly ve zdravotnických zařízeních běžně a na základě nejrůznějších podnětů v průběhu celého roku," připomněl mluvčí. (tau)