„Tématem letošního ročníku je Víno, etiketa a design, protože i design je důležitou součástí celkového vnímání značek. Součástí je tedy i hodnocení nejlepší etikety vinařství,“ přiblížila Jana Šubová z Olomoucké vinné společnosti, která akci pořádá.
Lidé mohli oba dva dny degustovat u stánků produkty třiceti vinařství.
„Každý má na svých stáncích deset vzorků, takže je z čeho vybírat. Vždy se snažíme lidi navést tak, aby k nim víno promluvilo, potěšilo je a strávili s námi pěkný den. Jde o to poznat blíže práci vinařů, ocenit vína a popovídat si,“ dodala. Jen v pátek na akci zavítalo dva a půl tisíce lidí, hojná účast byla i v sobotu. Počasí bylo totiž jako na objednávku.

Pěstování vína už dávno není pouze výsadou Jižní Moravy, ale přibývá producentů z Hané.
„Jsme hrozně hrdí na to, že máme na Hané osmnáct malovinařů - například První vinařství Sobíšky nebo Vinum Predmostensis z Předmostí u Přerova,“ řekla.
Vinaři si Olomoucké vinné slavnosti pochvalovali.
„Jezdíme sem pravidelně už asi šest let a za mě je to nejlepší akce tohoto typu, které pravidelně navštěvujeme. Organizace je skvělá, lidé jsou naučení sem chodit a je vidět, že Olomoučáci mají tuto akci rádi,“ řekl třeba Slávek Bílský z rakouského vinařství Weinwurm.

Své zastoupení měli na Olomouckých vinných slavnostech i pěstitelé vína z Přerovska.
„Jako vinařství se snažíme vyhovět lidem a nabízet to, co mají rádi. Naše vlajková loď je Pálava, máme tu ale i Hibernaly nebo Rulandské bílé,“ shrnul Vladimír Matela z Prvního vinařství Sobíšky.

Podle něj se v posledních letech díky klimatickým změnám pomalu stírají rozdíly mezi Hanou a Jižní Moravou.
„Máme všechno přívlastková vína, a když to porovnám s přáteli z Mikulčic, počasí je u nás už pomalu lepší, než na jihu Moravy. Vínu se na Střední Moravě daří po všech stránkách - a proto doufám, že se nám podaří prosadit vinařskou podoblast Haná, což by byla úžasná věc,“ uzavřel.