Změní se prodejní místo Dopravního podniku města Olomouce a současně na cestující bude čekat přepážka nového konkurenčního železničního přepravce, společnosti RegioJet.

Nový odbavovací systém, se kterým se lidé na olomouckém nádraží po přestavbě setkají, mohou znát cestující například z pražského hlavního nádraží.

Práce na rekonstrukci vestibulu už začaly.

„V těchto dnech již probíhají přípravné práce, které prozatím cestující úplně nepostřehnou. V průběhu září se však práce rozběhnou v plném proudu. Nového odbavení, nových komerčních prostor a všech nových vstupních dveří se tak cestující dočkají ještě v letošním roce,“ uvedl Gabriel Jursa, ředitel Regionální správy majetku Českých drah (ČD) v Olomouci.

V rámci přestavby se přemístí výdejny jízdenek Dopravního podniku města Olomouce do levé části vestibulu.

V pravé části pak vznikne nový a ucelený prostor pro odbavení cestujících.

V nouzi jízdenku prodá průvodčí

„Otevřený prostor, jaký znají cestující například na letištích, bude vybaven elektronickým informačním systémem, který bude pružně reagovat na aktuální situaci, a který nasměruje čekající ke správné přepážce. Podstatně se tak zrychlí odbavení cestujících," vedla Hana Motyková, ředitelka Krajského centra osobní dopravy ČD v Olomouci.

„V novém odbavovacím prostoru bude k dispozici směnárna se sníženou přepážkou pro handicapované spoluobčany, dále pak pokladny pro výdej vnitrostátních i mezinárodních jízdenek a přepážka pro přednostní odbavení. Do těsné blízkosti pokladen se také přestěhuje čekárna ČD Lounge,“ upřesnila Motyková.

Na cestující po úpravách bude čekat ucelený prostor pro kompletní odbavení všech kategorií zákazníků, přepážka uzpůsobená pro přístup cestujících na invalidním vozíku.

Dráhy slibují i prozákaznický přístup prostřednictvím otevřené přepážky, elektronický informační systém, který bude pružně reagovat na aktuální situaci na přepážkách.

„Věříme, že cestující budou mít pochopení pro ztížené podmínky po dobu rekonstrukce. S ohledem na velikost olomouckého nádraží, které patří k třetímu nejfrekventova­nějšímu v rámci celé České republiky, musí veškeré práce probíhat za plného provozu. Omlouváme se tak všem cestujícím za větší hlučnost, prašnost a především za dočasné omezení provozu pokladen. V případě potřeby jsme připraveni operativně zajistit posílení tak, aby byli cestující odbaveni co nejrychleji,“ uvedla Kateřina Šubová, regionální mluvčí ČD.

V případech, kdy nebude obsluha přepážek stíhat nápor cestujících, budou dráhy poskytovat možnost nákupu přepravních dokladů buď prostřednictvím průvodčích, nebo třeba na mobilní přepážce.

S vybudováním nového odbavení se také dokončí rekonstrukce interiéru celého vestibulu, sjednotí se dlažba a obklady, také se vymění všechny dveře z přednádražního prostoru i z 1. nástupiště.

Vyčištěná fasáda

Olomoucké hlavní nádraží prochází rekonstrukcí postupně od roku 2007.

V rámci předcházejících etap investovaly České dráhy do oprav krajského nádraží celkem 48 milionů korun. Během prací vznikla nová restaurace, přebudovalo se sociální zařízení. Částečnou modernizací prošlo i 1. patro výpravní budovy.

Rekonstruoval se interiér vestibulu, kde leží nová dlažba i obklady, hala se současně vymalovala.

„Úplně se opravily oba vstupy a samozřejmostí se stal bezbariérový přístup pro handicapované spoluobčany, včetně vodících pásů v hale. Využitím tzv. luxferů se docílilo maximálního prosvětlení obou vstupů. Před slavnostním otevřením přednádražního prostoru se dokončilo kompletní čištění fasády budovy,“ přidala Šubová.

Poslední etapa, která bude hotová do konce letošního roku, přijde České dráhy na přibližně 16 milionů korun. Celkové náklady tak dosáhnou 64 milionů korun.