Souprava umožňuje nastupování a vystupování na obou stranách a navíc je možné ji rozpojit do samostaných vozů.

Sedadla v obousměrné tramvaji jsou ale umístěna jinak, než byli cestující v Olomouci dosud zvyklí: pasažéři na nich budou sedět zády k oknům a dívat se do uličky.   

„Tramvaj je určená pro trať, která je bez smyčky. Bude jezdit do takzvané úvratě, neboli do slepé koleje. Po dojezdu na konečnou si řidič tramvaje přejde na druhé stanoviště. Vozidla obousměrná v České republice jsou, jejich délka dosahuje řádově 22 i 30 metrů, ale vozidlo je nerozpojitelné. Pokud je mi dobře známo, takové soupravy jezdí nejblíže na jedné lince v Budapešti," uvedl Zbyněk Šarman, výkonný ředitel Krnovských opraven a strojíren, které jsou dodavatelem nových prostředků pro olomouckou MHD.

Vozidla nyní čeká tzv. homologační proces, jehož součástí je najetí potřebných testovacích kilometrů bez pasažérů. Cestující se zkušebních jízd dočkají v nejbližších týdnech.

Interiér obousměrné tramvaje Vario LF plus/o

Interiér obousměrné tramvaje Vario LF plus/o. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Dopravní podnik počítá s tím, že vozidla budou v běžném provozu ještě před otevřením nové tramvajové trati.

Dle harmonogramu bude do konce roku 2013 do Olomouce dodáno celkem 14 těchto tramvají. Do konce června přivezou do Olomouce ještě čtyři jednotky. Další čtyři se v Olomouci objeví do konce září a poslední čtveřici dodají krnovské strojírny do konce letošního prosince.

Jedna tramvaj stojí bezmála 22 milionů korun bez DPH. Celá zakázka tak přijde na více než 307 milionů korun bez DPH. Tři čtvrtiny investice ale hradí Evropská unie.

„Nákup tramvají je díky dotaci velmi výhodný, a proto jsme se rozhodli touto cestou výrazně omladit vozový park dopravního podniku. Podíl moderních tramvají tak bude v Olomouci jeden z nejvyšších v České republice a doufám, že i cestující komfort naší MHD ocení," konstatoval první náměstek olomouckého primátora Ivo Vlach.

Nová obousměrná souprava Vario LF plus/o v Olomouci

Obousměrná tramvaj Vario LF plus/o v Olomouci. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč