Město chce světový hotel
OLOMOUC - Hilton, Holiday Inn nebo jiný světový hotel v Olomouci? Po ubytování s mezinárodním věhlasem volají mnozí již spoustu let. Do dvou let by se hanácká metropole na listině minimálně jednoho známého řetězce mohla již konečně objevit.
Někteří ale pochybují, že zde hotelový palác bez výrazně lepší propagace města a pohodlnější dopravy z letišť najde využití.
Mezinárodní hotel: první asi u Sigmy
Investoři a agenti mezinárodních řetězců si v Olomouci zatím dveře zrovna nepodávali. Před třemi lety zde sice mapovala terén síť známých hotelů Mercure, město ale opustila bez zájmu. Hotel se světovou značkou a kapacitou skoro čtyři sta lůžek se však nyní jasně rýsuje v plánech budovaného areálu před stadionem Sigmy. "Chceme jednoznačně, aby operátorem byl nějaký mezinárodní řetězec," potvrdil Kamil Ganzar ze společnosti Gemo s tím, že otevření hotelu očekávají začátkem roku 2009.
Podle vedoucí oddělení cestovního ruchu radnice Karin Oklešťkové se o Olomouc nedávno vážně zajímal také americký investor zastupující například síť Hilton, město mu představilo i možné lokality. Své rozhodnutí prý však zatím nesdělil. Předběžný zájem o sítě známých řetězců ale údajně projevili již i někteří místní podnikatelé.
Přitáhne kongresy, stlačí ceny
"Kromě zvýšení prestiže města sem řetězec může díky rezervačnímu systému a různým slevovým balíčkům přivést svou vlastní klientelu. A mohl by pomoci roztočit i další služby," očekává Oklešťková. Někteří předpokládají, že by stlačil dolů i ceny ubytování, které jsou prý zatím vzhledem ke kvalitě i pozici města někdy přehnané.
A bez velkého hotelu nelze navíc pomýšlet ani na nějaký výraznější rozvoj kongresové turistiky v Olomouci. "Agentury preferují vše pod jednou střechou. Sál, kvalitní ubytování, zábavu. Komplexní zázemí pro nějakých tři sta lidí tady prostě není a pořadatelé raději sáhnou třeba po Brnu," připomíná ředitel hotelu Gemo Tomáš Rousek.Potvrzuje to i Marta Křepelová ze společnosti pořádající lékařské kongresy pro stovky účastníků. "Sál v regionálním centru nemá konkurenci. Nepružné služby a ceny tomu bohužel odpovídají. Ubytování navíc musíme rok dopředu zajišťovat na různých místech. A často si pak někteří účastníci na kvalitu hotelu stěžují," zdůrazňuje.
Velký hotel nic nevyřeší
Velký problém Olomouce je, podle hoteliérů, v obrovských výkyvech zájmu o ubytování. "Na jaře a začátkem podzimu o volné lůžko nezavadíte, léto je průměrné a zima úplně mrtvá," shodují se. "Nemyslím si, že by nám nějaký velký řetězcový hotel vytrhl trn z paty. Bez výrazně větších investic do cílenější propagace města sám o sobě nic neřeší," domnívá se Djamila Králíková ze sdružení Střední Morava. S tím souhlasí i ředitelka hotelu Flora Eva Hrušková "Větší problém je třeba i dopravní dostupnost z letišť. A nejčastější stížností našich klientů je, že ve městě není žádný život," připomíná.
Z centra se vytrácí elegance i život
To, že se historické centrum vylidňuje a místo elegantní výkladní skříně mění na nevkusnou a lacinou tržnici, začíná být skutečně brzdou. "Z hlediska cestovního ruchu je to velké neštěstí," zdůrazňuje Josef Línek z magistrátního odboru vnějších vztahů. "Památky se dají projít za jeden den, najíte se, ale jinak vás v centru prostě nic nezdrží," dodává.