Někteří ale pochybují, že zde hotelový palác bez výrazně lepší propagace města a pohodlnější dopravy z letišť najde využití.

Mezinárodní hotel: první asi u Sigmy


Investoři a agenti mezinárodních řetězců si v Olomouci zatím dveře zrovna nepodávali. Před třemi lety zde sice mapovala terén síť známých hotelů Mercure, město ale opustila bez zájmu. Hotel se světovou značkou a kapacitou skoro čtyři sta lůžek se však nyní jasně rýsuje v plánech budovaného areálu před stadionem Sigmy. "Chceme jednoznačně, aby operátorem byl nějaký mezinárodní řetězec," potvrdil Kamil Ganzar ze společnosti Gemo s tím, že otevření hotelu očekávají začátkem roku 2009.
Podle vedoucí oddělení cestovního ruchu radnice Karin Oklešťkové se o Olomouc nedávno vážně zajímal také americký investor zastupující například síť Hilton, město mu představilo i možné lokality. Své rozhodnutí prý však zatím nesdělil. Předběžný zájem o sítě známých řetězců ale údajně projevili již i někteří místní podnikatelé.

Přitáhne kongresy, stlačí ceny


"Kromě zvýšení prestiže města sem řetězec může díky rezervačnímu systému a různým slevovým balíčkům přivést svou vlastní klientelu. A mohl by pomoci roztočit i další služby," očekává Oklešťková. Někteří předpokládají, že by stlačil dolů i ceny ubytování, které jsou prý zatím vzhledem ke kvalitě i pozici města někdy přehnané.
A bez velkého hotelu nelze navíc pomýšlet ani na nějaký výraznější rozvoj kongresové turistiky v Olomouci. "Agentury preferují vše pod jednou střechou. Sál, kvalitní ubytování, zábavu. Komplexní zázemí pro nějakých tři sta lidí tady prostě není a pořadatelé raději sáhnou třeba po Brnu," připomíná ředitel hotelu Gemo Tomáš Rousek.Potvrzuje to i Marta Křepelová ze společnosti pořádající lékařské kongresy pro stovky účastníků. "Sál v regionálním centru nemá konkurenci. Nepružné služby a ceny tomu bohužel odpovídají. Ubytování navíc musíme rok dopředu zajišťovat na různých místech. A často si pak někteří účastníci na kvalitu hotelu stěžují," zdůrazňuje.

Velký hotel nic nevyřeší


Velký problém Olomouce je, podle hoteliérů, v obrovských výkyvech zájmu o ubytování. "Na jaře a začátkem podzimu o volné lůžko nezavadíte, léto je průměrné a zima úplně mrtvá," shodují se. "Nemyslím si, že by nám nějaký velký řetězcový hotel vytrhl trn z paty. Bez výrazně větších investic do cílenější propagace města sám o sobě nic neřeší," domnívá se Djamila Králíková ze sdružení Střední Morava. S tím souhlasí i ředitelka hotelu Flora Eva Hrušková "Větší problém je třeba i dopravní dostupnost z letišť. A nejčastější stížností našich klientů je, že ve městě není žádný život," připomíná.

Z centra se vytrácí elegance i život


To, že se historické centrum vylidňuje a místo elegantní výkladní skříně mění na nevkusnou a lacinou tržnici, začíná být skutečně brzdou. "Z hlediska cestovního ruchu je to velké neštěstí," zdůrazňuje Josef Línek z magistrátního odboru vnějších vztahů. "Památky se dají projít za jeden den, najíte se, ale jinak vás v centru prostě nic nezdrží," dodává.