Dělníci by se do zásadní modernizace železnice z Olomouce přes Šternberk do Uničova měli pustit letos v létě.

Půjde o první regionální dráhu v České republice, na níž se zvýší rychlost až na 160 kilometrů v hodině.

Mezi Uničovem a Olomoucí budou vlaky jezdit jen 17 minut oproti stávajícím 37 minutám. Bude to stát 3,8 miliardy korun.

První "rychlovlaky": 2021

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v těchto dnech připravuje soutěž na zhotovitele zakázky "Elektrizace a zkapacitnění trati Uničov (včetně) – Olomouc".

„Zároveň připravujeme žádost o vydání stavebního povolení. Zahájení stavby předpokládáme v polovině letošního roku,“ informoval v pondělí regionální Deník mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Vzhledem k požadavku na zvýšení traťové rychlosti až na 160 kilometrů za hodinu bude kompletně zrekonstruován železniční svršek a spodek.

Stavba začne v polovině roku přípravou základů pro trakční vedení a snesením železničního svršku v Uničově. Půjde o tříkilometrový úsek Uničov – vlečka Unex.

První vlaky by měly vyjet na „novou“ trať v prosinci 2021.

Nová nástupiště i přístupové cesty

„Stavba přinese optimalizaci a elektrizaci celé trati z Olomouce až do Uničova (vč. stanic a zastávek) ve stejnosměrné trakční napájecí soustavě 3 kV DC. Nová maximální traťová rychlost bude až 160 km/h, dojde k odstranění většiny propadů traťové rychlosti na méně než 100 km/h. Dále optimalizace přinese snížení negativních vlivů z železniční dopravy na životní prostředí, zvýšení bezpečnosti železničního provozu a komfortnější cestování,“ popisoval Marek Illiaš.

Elektrizace trati č. 290 Olomouc – Šternberk – Uničov – Šumperk je jedním z nejrozsáhlejších projektů elektrizace trati na Moravě.

Ve všech stanicích a zastávkách počítá SŽDC s novými nástupišti, přístřešky pro cestující, novým informačním systémem i osvětlením stanic a přístupových cest.

Bouraní a stavění na nádražích

Ve stanicích se bude bourat a stavět. V Uničově je navržen nový objekt pro rozvodnu elektrické požární signalizace, navrženy jsou demolice některých objektů v Uničově i Bohuňovicích, kde ve stanici půjde k zemi sklad s ohledem na kolizi s novým kolejovým návrhem.

Rychlostí 160 kilometrů za hodinu zatím uhánějí vlaky na hlavních železničních koridorech. Na regionální trati se s touto rychlostí počítá mezi Olomoucí a Uničovem. Dál na Šumperk bude rychlost nižší.

Připravované spěšné vlaky umožní rychlé spojení z Uničova do Olomouce za 17 minut a ze Šternberku za 8 minut.

Mezi Šumperkem a Uničovem budou stavět všude. Urychlí se spojení z obcí Troubelice, Nová Hradečná, Libina a Hrabišín do Olomouce o 10 až 25 minut.

Budou i moderní vlaky?

Jaké pojedou soupravy na modernizované železnici, bude rozhodovat Olomoucký kraj. Mohly by to být špičkové soupravy RegioPanter, které vozí cestující například mezi Kouty nad Desnou a Olomoucí.

„Nechtěli bychom staré vozy, které nejsou nízkopodlažní. Měly by být vybaveny informačním systémem, LCD monitory, klimatizací a zásuvkami a USB porty,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Zahradníček (ANO).

„České dráhy v současné době připravují nákupy vozidel jak v motorové, tak elektrické trakci a budeme se snažit, abychom pro občany získali to nejlepší,“ dodal.